Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ny kampanj ska få vuxna att göra skillnad för 320 000 barn till drickande föräldrar

Publicerad: 22 september 2021, 08:42

Initiativet Barndom utan baksmälla syftar till att göra skillnad för barn som far illa av sina föräldrars drickande. I samarbete med Reform Act lanseras en kampanj med fokus på att få fler vuxna att finnas där för barnen.


Ämnen i artikeln:

Reform Act

.

Bakom initiativet ”Barndom utan baksmälla” står Systembolaget, Bris, Maskrosbarn, Trygga Barnen och World Childhood Foundation. Uppskattningsvis far 320 000 barn i Sverige illa av sina föräldrars alkoholkonsumtion. Det visar en rapport från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN. Kampanjen riktar sig till grannar, idrottsledare eller vänner till familjen som med en minimal insats kan spela en avgörande roll i de här barnens uppväxt.

–  Det syns inte alltid på utsidan, barn till föräldrar som dricker blir duktiga på att dölja sina problem för att skydda sina föräldrar. Samtidigt har många vuxna en intuitiv känsla för att något är fel, och agerar därefter. Syftet med vår kampanj är att lyfta de här små handlingarna och närvaron i vardagen som gör skillnad, vi vill helt enkelt uppmuntra fler vuxna att ta efter, säger Kristina Stutterheim, kommunikationsdirektör på Systembolaget i en kommentar.

Kampanjen består av en serie filmer som tar avstamp i barns egna berättelser där vuxna har gjort skillnad i vardagen. Det kan vara enkla saker som att bjuda på middag, erbjuda skjuts hem från träningen eller bara säga hej och prata en stund. På en kampanjsida finns möjlighet att avge ett löfte till sig själv och andra, om att finnas där för barnen som en trygg vuxen. Här finns även en guide med råd för hur man kan agera, baserat på barns berättelser om vad de önskar att andra vuxna skulle ha gjort.

Filmerna i kampanjen är regisserade av New Lands prisbelönta Sheila Johansson regissör.

 

 

- Sheila Johansson lyckades på ett fint sätt förvalta vår idé om den lilla insatsen. Det handlar varken om att skänka pengar eller göra något enormt krävande, bara om att skärpa blicken och se barnen runtomkring dig, säger Petter Törnqvist, art director på Reform Act i en kommentar. 

 

Arbetsgrupp

Reform Act

Mia Kleist – Projektledare

Anna Sahlin – Copy

Martin Drejenstam Johansen – Copy

Petter Törnqvist – AD

Anna Lundeborg - Planner

Marie Kuylenstierna Nodbrink – Produktionsledare

Carina Tjällen – Frontend developer


Systembolaget

Carlina Drakenberg Ahnmé – Kommunikationsansvarig

Kristina Stutterheim – Kommunikationsdirektör


New Land

Sheila Johansson – Regissör

Therese Engeberg – Producent

Caroline Sandberg – Producent

Sophia Olsson - DOP

Therese Öhrvall – Stillbildsfotograf

 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reform Act

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.