Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Ny kampanj ska öka kännedomen om LRF:s hållbarhetsmärkning

Publicerad: 22 mars 2021, 12:50

Bilden är ett montage, kampanjenheterna finns dock tillgängliga längst ned i artikeln.

Svenskt Sigill drivs av Lantbrukarnas riksförbund och har funnits sedan 2001. Nu går de ut med en ny produktnära reklamkampanj, framtagen av WDW Creative,


Ämnen i artikeln:

WDW Creative

Under 00- och 10-talet har det hänt mycket på den svenska märkningsmarknaden, inte minst när det kommer till hållbarhetsmärkningar. Från att Svanen länge var den dominerande och mest igenkännbara märkningen finns det nu en uppsjö av olika miljö- och hållbarhetsmärkningar, inte minst inom matområdet.

Svenskt Sigill kommer från Sigill Kvalitetssystem som i sin tur ägs av Lantbrukarnas riksförbund, LRF. Märkningen har funnits sedan 2001 och innebär att produkten är garanterat svensk med spårbarhet från gård till butik, producerad med djuromsorg utöver lagkraven, producerad med omsorg om miljö och klimat samt säker och GMO-fri. När Svenskt Sigill nu går ut i en ny kampanj är det WDW Creative som ligger bakom det kreativa. 

– För att ge en tydlig bild av hur Svenskt Sigill underlättar för konsumenter genom all sin kunskap, tog vi fram konceptet ”Riktig hållbarhetsarbete är svårt. Men för dig är det enkelt”. Det handlar om att hjälpa konsumenter som tycker det är svårt att sätta sig in i helheten - med snåriga lagar och miljöfrågor som står i konflikt till varandra - för att göra hållbarare val. Vår ambition är att man ska känna att man alltid gör ett bra val så länge man navigerar efter märkningen Svenskt Sigill, säger Emma Zetterholm Kling, copywriter på WDW.

I enheterna tar grödorna ordentlig plats och copyn handlar om att märkningen gör det enkelt att göra bra val. Målet för kampanjen är att öka kännedomen om märkningen och vad den innebär.

– Genom denna kampanj upplever vi att vi kommer närmare vår primära målgrupp och på ett enkelt sätt kan tydliggöra allt det som Svensk Sigill står för, säger Josefin Kihlberg, kommunikationsansvarig, Svenskt Sigill.

Bild 1/2  

 

 

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: Josefin Kihlberg, Kommunikationsansvarig Svenskt Sigill

Reklambyrå: WDW Creative

Kundansvarig projektledare: Camilla Heurlin

CD: Jon Bergsman

Copy: Emma Zetterholm Kling

Grafisk formgivare: Linnea Lundquist

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

WDW Creative

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.