Kampanj
Ny kampanj vill minska hjärtinfarkter - med hjälp av tandborstning
Publicerad: 24 februari 2023, 11:00
Foto: Pressbild: Hjärt-Lungfonden/Philips
Hjärt-Lungfonden har teamat upp med tandborstföretaget Phillips i ett nytt initiativ för en bättre tandhälsa och ett friskt hjärta.
Bara hälften av alla svenskar vet att ens tandhälsa och hjärta hänger ihop. Genom att noggrant borsta tänderna hjälper det till ett friskare hjärta. För genom att minska tandlossning minskar man även risken för hjärtinfarkt. Philips och Hjärt-Lungfonden vill informera mera om detta med deras kampanj ”Borsta för hjärtat”.
Med det nya initiativet vill de öka människors kunskap kring detta hälsosamband och förhoppningen med kampanjen är att fler ska borsta tänderna bättre.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
FAKTA/2-2-2-metoden
Istället för att borsta tänderna snabbt och checka av en frisk andedräkt vill Philips Sonicare och Hjärt-Lungfonden att du borstar för hjärtat med hjälp av 2+2+2-metoden: 2 minuter, 2 gånger om dagen, med 2 cm tandkräm. Utöver detta är det bra att rengöra mellan tänderna och besöka tandläkare med jämna mellanrum.
Arbetsgrupp
Hjärt-Lungfonden
Anna Fredholm, Ansvarig Partnerskap
Daniel Edelsvärd-Wallerman, Presskontakt
Sofia Wirsén, Produktionsledare
Jenny Kölfors, Kommunikationschef
Kristofer Kebbon, Copywriter
Pia Albinsson, Grafisk formgivare
Philips Norden
Erica Eliasson, Media, PR och Partnerskap
Åsa Lindholm & Petter Eldebrink, Trade Shopper Marketing
Emin Doukali, Consumer Marketing Manager Philips Sonicare
Alexandra Pierrou, Consumer Marketing Leader
Philips Europe
Jorien Besters, Engagement and Planning Manager Philips Europe
Anna Norhammar & Björn Klinge, forskare
Karin Strand, Journalist och skribent Strandtext
Johanna Lidbrandt, Illustratör Jolid Art & Design KB