onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ny maskin skapar musik av barns hjärtslag i kampanj för Hjärtebarnsfonden

Publicerad: 29 september 2022, 12:38

I dag är det WHO:s internationella hjärtdag. För att uppmärksamma problemet med medfödda hjärtfel har Abby World tagit fram en kampanj för Hjärtebarnsfonden med en trummaskin som producerar rytmer baserade på hjärtslag från fyra barn med medfödda hjärtfel.

Ämnen i artikeln:

Abby WorldNyheter

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Bakom maskinen står Abby World, det svenska techbolaget Teenage Engineering och designern Love Hultén till förmån för Hjärtebarnsfonden. Maskinen, vid namn CHD–4, fungerar som en modulär synt och producerar rytmer baserade på verkliga EKG:er från barnen Liv, Vincent, Janiyah och Wega. Varje EKG har avkodats till en så kallad sequencer, som gör det möjligt att spela på hjärtslagen från varje barn och genom det skapa ljudvärldar och musik som levandegör problematiken. 

Varje år föds cirka 2 000 barn i Sverige med olika typer av hjärtfel.

Abby World har jobbat med Hjärtebarnsfonden tidigare, där man gjort musik till ljudet av barns hjärtslag. 2020 vann de Resumés tävling ”Månadens PR” för musikvideon ”Dantes heartbeats”. Under konceptet ”berättelser från hjärtat” utgår man från, och dramatiserar, riktiga barn med medfödda hjärtfel och deras familjer, för att dramatisera verkligheten de lever i. Grunden till det här projektet utvecklades för över ett år sedan och sedan dess har man fört dialog med Teenage Engineering, Love Hultén och andra parter för att göra verklighet av det.

– Att använda musik igen känns jättekul, det känns som en naturlig fortsättning på det vi gjort tidigare. Förra gången så samlade vi hjärtslagen från ett barn och skapade en låt, den här gången har vi tagit fram något annat, något större, ett instrument. Vi tror att det ger upphov till ett ännu större spektrum av musik, engagemang och olika kreativa uttryck. Det känns jättespännande att se vad som kommer skapas med det här instrumentet, säger Oskar Hellqvist, creative director på Abby World.

LÄS OCKSÅ: Hjärtskärande musikvideo tar hem Månadens PR 

CHD–4 producerar rytmer baserade på verkliga EKG:er.

CHD står för Congenital Heart Disease, engelskans förkortning av begreppet för medfödda hjärtfel, och fyran står för de fyra barnhjärtan som är representerade i maskinen. Tillsammans med barnkardiologer och sakkunniga har man lyckats hitta rätt dramatisering av den problematik som finns.

– Barnens hjärtfel representerar och dramatiserar olika typiska hjärtrytmer och är utvalda efter de premisserna. I vissa fall kan ett hjärta slå lite för långsamt eller för snabbt eller också kan det slå arytmiskt, säger Oskar Hellqvist.

Lanseringen av trummaskinen utgör startskottet på en kampanj som sträcker sig ända fram till februari 2023.

Varje år föds cirka 2 000 barn i Sverige med olika typer av hjärtfel. Det är den vanligaste medfödda defekten i världen men kännedomen är fortfarande väldigt låg, många vet inte ens att problemet existerar. Oskar Hellqvist har själv tre barn, varav två med medfödda hjärtfel.

– Att få ett hjärtebarn gör att hela livets rytm rubbas på något sätt. Det hände mig och min fru. Vi har två hjärtebarn och när vi fick vårt första hade vi ingen aning om att det ens fanns, trots att det är så vanligt. Det är det vi vill visa med kampanjen, att skapa kännedom om det här, säger han.

LÄS OCKSÅ: Abby Priest CD gör kampanj för sönerna med hjärtfel 

Lanseringen av trummaskinen utgör startskottet på en kampanj som sträcker sig ända fram till februari 2023. Under hösten ska maskinen ut på turné hos artister och innehållsskapare för att slutligen auktioneras ut i samband med alla hjärtans dag den 14 februari 2023. Maskinen kommer gå till högstbjudande och alla intäkter går till Hjärtebarnsfonden, en intresseorganisation som arbetar med att samla in pengar till forskning samt ge en röst åt hjärtebarn och deras familjer.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev