Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Ny rapport från Samsung slår fast vad vi är mest rädda för

Publicerad: 19 Oktober 2020, 11:52

Från Samsungs nya kampanj.

Skräckfilmer står i centrum i en ny kampanj för Samsung, framtagen tillsammans med Wenderfalck.


Ämnen i artikeln:

Samsung

Insekter, larver, att bli jagad i en mörk skog. I en ny kortfilm från Samsung, en del av kampanjen ”Theory of fear”, har regissören Gustav Egerstedt samlat snabba klipp med ett syfte – att skrämma. Filmen baseras på en rapport av Lauri Nummenmaa, framtagen på initiativ av Samsung. Professorn beskrivs som en av världens mest framstående forskare inom psykologi, neurovetenskap och skräck. 

– Det finns många faktorer som kan bidra till vad vi uppfattar som läskigt i skräckfilm. Genom att kombinera forskning inom grundläggande sensoriska processer, känslobearbetning och människans socialitet med vikten av bra ljud och bild, kan man skräddarsy en otroligt kraftfull filmupplevelse. Att skapa riktigt bra skräckfilm handlar inte bara om konst, utan i hög utsträckning om vetenskap, säger Lauri Nummenmaa, professor i molekylär neurobiologi, i ett pressmeddelande.

Rapporten menar också att kvalitén på ljud och bild har stor betydelse för att fånga tittarnas uppmärksamhet. 

– Det finns antagligen ingen genre där högkvalitativ ljud- och tv-teknik är så avgörande som när det kommer till skräckfilm, säger Magnus Nilsson, Teknisk produktansvarig för tv/av på Samsung i Norden.

Konceptet är framtaget av Wenderfalck. 

Utdrag ur forskningsrapporten:

• Rädslan för det okända är en av våra starkaste rädslor, varför överraskande och chockande moment är en fundamental del av skräckfilm. Hotande osäkerhet och spänning ökar tittarnas tro på det övernaturliga.

• Människoliknande karaktärer faller i den så kallade uncanny valley. När något är väldigt nära mänskligt, men hjärnan inte riktigt tycker det stämmer. Zombier, spöken och utomjordingar utlöser därmed omedvetet känslor av oro och fruktan hos oss, då våra hjärnor blir förvirrade av om de verkligen är människor eller inte.

• Ljuddesign möjliggör indirekt manipulation av spänning och ångest. Akustisk information bearbetas ständigt av tittaren och kan användas för att styra uppmärksamhet och känslor. Syntetiska ljud som inte kan identifieras, samt lågfrekventa ljud ökar obehaget ytterligare.

Arbetsgrupp

Byrå: Wenderfalck

Kundansvarig: Peter Andersson

CD: Petter Rudwall

Copy: Daniela Westmark

AD: Adam Radi

PR: Nathalie Folkeryd

Designer: Joel Klasén

Produktiondledare: Nils Nyebølle, Sofia Göthlin

 

Kund: Samsung

PR Manager: Elin Axelsson

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Samsung

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.