Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Nys och utomhustavlan erbjuder avbokning – ny interaktiv kampanj från KLM

Publicerad: 26 april 2021, 09:56

Kampanjen är nästa led i KLM:s satsning på att marknadsföra sina avbokningsbara resor.


Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiKLM

Under hösten och våren har KLM, precis som ett par konkurrenter, tryckt hårt i sin kampanjkommunikation på att bokade resor är gratis att boka av. 

Nu kommer de med ytterligare en kampanj på temat. Den här gången har M&C Saatchi tagit fram en interaktiv utomhustavla som reagerar på ljud likt nysningar och hostningar. Vanligtvis syns ett traditionellt reseerbjudande på tavlan, men vid en nysning byts budskapet i stället till ett om att det är gratis att boka av resan.

– Vi såg en försäljningsökning av sommarresor på över 70% under första kampanjen, och vi noterar ett trendbrott nu där även bokningar för hela året ökar. Det faktum att vi erbjuder helt öppet köp gör att ressugna kan boka tryggt och avboka fram till dagen före avresa, oavsett anledning, och få pengarna åter. Det ville vi lyfta på ett kul och annorlunda sätt genom den här utomhustavlan som bjuder på lite extra omtanke i dessa tider, säger Maria Hagelberg, marknadschef KLM North Europe.

Bakom utomhustavlornas tekniska lösning står Havelle.

– Vi ville skapa något som bjöd på en överraskning och som på ett roligt sätt påminde om att det går att avboka sin resa gratis om man har symptom – eller om man bara inte tycker att det känns rätt att åka. Samtidigt vill vi visa upp de resmål som KLM flyger till för att få människor att fundera på sin nästa resa – och förstå att det är helt tryggt att boka den, säger Robin Wiman, art director på M&C Saatchi.

 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiKLM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.