Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Nytt femtech-varumärke vill måna om kvinnokroppen – Open studio bakom lanseringen

Publicerad: 22 september 2022, 11:17

Den nya varumärket Female enineering vill utgå från kivnnliga behov.

Nu lanseras femtech-varumärket Female engineering som genom ett nära samarbete med material-innovatörer, passforms-experter och femcare-forskare har utvecklat produkter efter kvinnors behov.


Ämnen i artikeln:

LindexNyheter

Bakom varumärket Female engineering står Lindex med en mångårig erfarenhet av underkläder. Arbetet med att ta fram varumärket har skett i nära samarbete med designstudion Open studio.

– När vi började titta på kombinationen av teknologi och kvinnliga behov insåg vi att det knappt finns några referenser. Det är ett väldigt outforskat område, och ett bevis att vi är på något viktigt, säger Sara Hildén Bengtsson, Creative director på Open studio.

Målet för Female Engineering är att förbättra kvinnors välmående genom vetenskap och hitta innovativa lösningar på riktiga behov. I dag lanserar varumärket ett brett sortiment av produkter i 250 Lindex-butiker på 9 marknader.

Först ut är en vetenskapligt designad menstrosa som helt kan ersätta traditionella engångsprodukter och som finns i nästan 40 olika modeller, storlekar och färger. Inom kort kommer även andra produkter inom femtech att lanseras.

– Vi är här för att utmana invanda tankemönster och öka innovationstakten i en bransch där utvecklingen har gått alldeles för långsamt. Därför har vi samlat personer som inte bara har kompetensen, utan även drivet att faktiskt vända upp och ner på de branscher som traditionellt sett försett kvinnor med hygien- och hälsoprodukter, säger Rebecca Linneros, strategic lead brand och marketing på Female engineering.

Arbetsgrupp:

Female Engineering

Rebecca Linneros / Strategic Lead Brand & Marketing

Charlotta Levin / Brand Area Manager

Unn Greijer / Product Innovation Manager

Solgun Drevik / Strategic Lead Femtech R&D & Innovation

Moa Brimse / AD • Ebba Lo / Head of Product Innovation

 

Open Studio

Sara Hildén Bengtsson / Creative Director

Grete Larsson / Art Director

Åsa Berg / Projektledare & Strateg

Johanna Jöhncke / Production Manager

Sofia Ekvall / Designer

Annika Lindroos / Arkitekt

 

Juno Public Relations

Caroline Jungsand

Ebba Lindström

André Moritz

Patrizzia Ohlson

Frida Hultsten

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

LindexNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.