Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Nytt initiativ från Apotek Hjärtat – ”klimakteriesäkrar” sin verksamhet

Publicerad: 18 oktober 2022, 12:29

Det finns en stor brist på både kunskap och förståelse för hur klimakteriet påverkar arbetslivet, enligt en ny undersökning framtagen på uppdrag av Apotek Hjärtat.

Apotek Hjärtat och Wenderfalck lanserar initiativet ”Klimakteriesäkringen”. Med det vill apotekskedjan inspirera fler företag till att inte bara göra klimakteriet till en fråga om hälsa, utan även om arbetsmiljö.

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjApotek Hjärtat

R

Redaktionen

red@resume.se


Två av tre kvinnor (64 procent) har upplevt besvär i samband med klimakteriet, där var fjärde kvinna (25 procent) uppger att det påverkat hennes yrkesliv negativt. Ändå visar en ny undersökning genomförd av Kantar Public på uppdrag av Apotek Hjärtat att det finns en stor brist på både kunskap och förståelse för hur klimakteriet påverkar arbetslivet. 

Med detta som utgångspunkt presenterar Apotek Hjärtat under tisdagen sitt nya initiativ ”Klimakteriesäkringen”, framtagen i samarbete med kommunikationsbyrån Wenderfalck. Apotekskedjan vill nu inspirera fler företag till att inte bara göra klimakteriet till en fråga om hälsa, utan även om arbetsmiljö.

– För att skapa ett bra arbetsklimat är känslan av trygghet och att bli förstådd oerhört viktigt. Inte minst när livet förändras. Klimakteriet kan vara en sådan period. Och även om det är något som hälften av jordens befolkning går igenom visar undersökningen att det är ett område präglat av stor okunskap, vilket försätter många i en onödigt svår situation – inte minst på arbetsplatser, säger Per Bergman, hr-chef på Apotek Hjärtat, i ett pressmeddelande. 

LÄS MER: Apotek Hjärtat inleder hösten med svampbok

Vad är klimakteriet? Hur upplevs det? Kan man lindra besvären på egen hand? Och hur påverkas yrkeslivet? Det är exempel på frågor och områden som samtliga chefer på Apotek Hjärtat kommer att få utbildning inom i apotekskedjans nya satsning att ”klimakteriesäkra” arbetsplatsen. Eftersom Apotek Hjärtat anser att det finns ett behov av att fler klimakteriesäkrar arbetsmiljön, finns utbildningsprogrammet fritt tillgängligt för alla svenska arbetsplatser. 

Enligt den nya undersökningen uppger fler än varannan person (57 procent) att de inte reflekterat över om klimakterierelaterade besvär har påverkat en kollegas humör, mående eller förmåga att utföra sitt jobb. Det är främst män som uppger detta (64 procent), jämfört med kvinnor (49 procent). Endast tre procent uppger att deras nuvarande arbetsgivare uppmärksammat klimakteriet som ett potentiellt problem för de kollegor som drabbas av besvär under övergångsåldern.

– Friskvårdsstöd som underlättar träning, anpassade arbetstider och samtal är några förhållandevis enkla åtgärder som kan bidra till en mer klimakteriesäkrad arbetsplats, kommenterar Pernilla Ny, barnmorska och disputerad universitetsadjunkt vid Lunds universitet, som tagit fram utbildningen tillsammans med Apotek Hjärtat.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev