Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 27 oktober 2020, 09:44
En klimatrörelse behöver inte vara större än en hand som lägger tar burken från kassen till pantautomaten.
I dag har Pantameras nya koncept ”Sveriges minsta klimatrörelse”, framtaget av Granath, premiär. Konceptet kommer att komplettera det långlivade konceptet byggt kring covers av ”Guantanamera”.
Sedan 1984 har Pantamera, som är ett reklamdrivet varumärke ägt av Returpack, genom kommunikation påmint oss om vikten av att panta burkar. Den långa satsningen verkar ha burit frukt. Sedan pantsystemet infördes har svenskarna pantat cirka 41 miljarder burkar och flaskor, något som motsvarar en klimatbesparing på cirka 3,5 miljoner ton koldioxid. I år ser det ut som att det blir ytterligare pantrekord, pådrivet av att vi suttit mer hemma och därmed konsumerat mer läsk, vatten och alkohol.
Med det nya konceptet vill Pantamera och Granath hylla den lilla fysiska rörelse som flyttar burken från kassen till pantautomaten och som ligger till grund för miljöbesparingarna.
– Vår strategi har alltid varit att uppmuntra till att panta mera med glimten i ögat och med musiken som en bärande del. Den kommunikationen kommer vi att fortsätta med parallellt med klimatargumenten, säger Katarina Lundell, kommunikations- och marknadschef på Pantamera.
Lanseringskampanjen, som är producerade av FLX och regisserade av kollektivet Crazy pictures, kommer att gå i tv, bio, utomhus, i tunnelbanan, butiker samt i sociala kanaler.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Uppdragsgivare: Katarina Lundell, marknadschef Returpack/Pantamera
Byrå: Granath
Creative Director: Fredrik Espmark
Art Director: Maria Lamke
Copywriter: Jens Thelfer
Projektledning: Göran Berggard
Produktionsledning: Charlotte Swärd
Filmproduktionsbolag: FLX/Crazy Pictures
Mediabyrå: Scream