Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Nytt medieval: Hedvig flyttar hem reklam till studenter

Publicerad: 11 Februari 2021, 09:43

Försäkringsbolaget Hedvig bjuder in studenter till en ny typ av kampanj där reklamtavlor placerats hemma hos dem. Ett sätt att nå ut i pandemitider


Ämnen i artikeln:

Hedvig

När människor sitter hemma är det inte lockande att annonsera utomhus. Alla sammanställningar från pandemiåret visar nedgången för utomhusmediet som har fått ge vika, primärt för digitala, lösningar. Hedvig har under de senaste året satsat på att rekrytera namnkunniga kreatörer och strateger till sin marknadsavdelning (däribland Evelina Rönnung, Petter Swanberg och Désirée Maurd) och släppt en rad okonventionella initiativ som fått genomslag.

Nu kommer nästa kampanj där den klassiska utomhustavlan och placeras i hemmet: där människor är. I februari månad kommer Hedvigs reklam för hemförsäkring att dyka upp hemma hos studenter.

– Vi lever i en tid när vår vardag till stor del spenderas bakom stängda dörrar. Samtidigt har våra hem blivit mer publika genom alla digitala möten. Den här kampanjen är skapad för en generation som har växt upp med ad-blocks men samtidigt har en mer öppen inställning till reklam än äldre generationer. Förhoppningen är att den kommer få uppmärksamhet både genom Zoom och FaceTime - och genom fönstret, säger Sofia Gustafsson, art director på Hedvig i en kommentar.

Hedvig lanserades 2018 och vill utmana försäkringskategorin med fokus på snabbhet och kundservice. I dag är kundbasen uppe på 50 000 personer valt Hedvig. Studenter är en viktig målgrupp för Hedvig och den nya kampanjen involverar studenter runtom i Sverige och Norge. 

– När jag fick frågan om att vara med i kampanjen tyckte jag det verkade som en spännande och intressant approach till att marknadsföra i pandemitider när folk är hemma i allt större grad. Självklart är det spännande att få vara med och utforska hur detta kan vara en modern uppdatering till klassisk affischering men även marknadsföring som helhet, säger Theodor Woelfer, 23, student i Lund i en kommentar.  

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hedvig

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.