Kampanj
Nytt reklamkoncept för Coops lågprissatsning
Publicerad: 16 februari 2023, 08:50
För ett år sedan lanserade Coop lågpriskonceptet X:-tra, som nu får en ny grafisk profil och kommunikativ stil. ”Med tanke på hur många butiker vi öppnat upp så fanns det ett behov av ett reklamkoncept – och då ett som särskiljer sig från våra konkurrenter,” säger Johan Öhlin, marknadschef.
Butiksformatet X:-tra har redan blivit en framgång bland kunderna, men nu drar Coop igång annonsering för att stötta satsningen. Den nya kampanjen heter ”Alltid schyssta priser” och går ut på att jämföra vad som är schysst och inte.
Till exempel: att slänga mjöl på sin kompis? Inte schysst! Kaffe till extrapris? Riktigt schysst!
Inspirationen ska enligt ett pressmeddelande komma från Tiktok och kombinerar humor med prisinformation.
– Genom att titta på samtidens aktuella händelser och ta fasta på fenomenet i sociala medier, där mängder av klipp sprids med exempel på sådant som kanske inte alltid ser så schysst ut - men som vi ändå skrattar åt - valde vi att använda oss av användargenererat innehåll, berättar Johan Öhlin, marknadschef Coop Sverige.
Kampanjen har redan börjat synas i sociala medier och kommer fortsätta rulla under året. Rörlig kommunikation utgör basen och kompletteras med displayannonsering. Reklamen geostyrs utifrån de olika butikerna, och man kommer även stötta upp med radio för att driva kännedom.
– Vi tog utgångspunkt från det redan etablerade budskapslöftet och vidareutvecklade idén. Med tanke på hur många butiker vi öppnat upp, och med fler i antågande, så fanns det ett behov av ett reklamkoncept – och då ett som särskiljer sig från våra konkurrenter, säger Johan Öhlin.
– Medievalet har sin grund i rörlig bild med Youtube, Tiktok och Meta. Med detta som bas har vi möjlighet att arbeta uppå en hög räckvidd på kort tid i relevanta målgrupper.
Bakom idén och produktionen står Coop Inhousebyrån 360. Mediebyrå är Scream Sverige.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.