Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Nytt typsnitt från Hedvig – en flört till livets små defekter

Publicerad: 27 april 2022, 08:45

Målet med ett nytt typsnitt hos Hedvig, är förnyelse och en flört till det ofullständiga.

Det skandinaviska försäkringsbolaget Hedvig gav Kanon foundry i uppdrag att designa Hedvig Letters, ett skräddarsytt typsnitt som speglar varumärkesfilosofin: att uppskatta livets missöden och defekter.


Ämnen i artikeln:

Hedvig

– När vi gick in i det här projektet var målet att spegla vår varumärkesfilosofi. Vi strävar alltid efter att låta livets små defekter skina igenom, i alltifrån vad vi säger till vårt bildmaterial. Vi ville att vårt typsnitt också skulle spegla det, säger Ermir Peci, Brand design director på Hedvig

Hedvig är ett skandinaviskt försäkringsbolag och nu har Kanon foundry designat ett skräddarsytt typsnitt, Hedvig letters, till försäkringsbolaget. Idén med typsnittet är att förbättra varumärkesidentiteten och fördjupa innebörden av den visuella upplevelsen hos varumärket. 

Försäkringsbolaget har sedan tidigare arbetat med ett klassiskt typsnitt i gammal stil, vilket sätter kontrast till det budskap de har i reklam. Målet med projektet har varit att ha ett typsnitt som känns modernt, bättre anpassat till digital användning och som förknippas med varumärket på en djupare nivå samtidigt som kontrasten bibehålls.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hedvig

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.