Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Oatly ger känga till Arla: ”Förvillar”

Publicerad: 7 Juli 2020, 13:18

Arlas kampanj ”Netto noll klimatavtryck” har redan anmälts över 140 gånger till Konsumentverket, och resulterat i tre skrivelser från myndigheten. Nu stämmer konkurrenten Oatly in i kören, med en annons som skrattar åt uttrycket.


Ämnen i artikeln:

OatlyArla

Med parollen ”Netto noll klimatavtryck” vill mejerijätten Arla berätta att de klimatkompenserar alla produkter i serien. 

Det har dock inte visat sig vara en självklar tolkning av uttrycket, då över 140 anmälningar av kampanjen där påståendet förekommit har inkommit till Konsumentverket. Myndigheten har sedan dess bett om bevis för påståendet, något som Arla nyligen inkommit med. 

Men det är inte bara privatpersoner och Konsumentverket som reagerat på orden. 

Nu lanserar Oatly en annons, där de driver med Arlas påstående. Den har bland annat synts i Dagens Nyheter, där havredryckstillverkaren sågar användandet av ”Netto noll klimatavtryck”. 

”Det låter förstås fint, men det innebär knappast att produkten är bra för klimatet. Utsläppen finns ju kvar. Dessutom: Om du kompenserar ett utsläpp i dag genom att plantera träd, så har du kanske (om träden inte dör eller huggs ner) kompenserat klart om en sisådär 30 år. Rimligt?”, skriver Oatly bland annat i annonsen. 

Oatly uppmanar sedan företag att börja skriva ut produkternas klimatavtryck på förpackningen, något de själva gör. 

”Ord som förvillar behöver ersättas med siffror som förpliktigar”, står i annonsen. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

OatlyArla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.