Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Oatly gör en väggmålning om en printannons, om lastbilskampanj om....

Publicerad: 1 november 2021, 10:41

Slår Oatly rekord i meta med den senaste kampanjen?


Ämnen i artikeln:

Oatly

Det är inte första gången som Oatly är meta i sin reklam. Flera gånger har budskapen blinkat till tidigare kampanjer eller frågat sig i fall konsumenten verkligen läser copyn.

Nu menar Adweek att Oatlys självreflekterande marknadsföring har nått en ny nivå när varumärket lanserade vad den kallar  ”meta’est campaign ever” i förra veckan. Varumärket rullade ut den integrerade kampanjen i ett Instagram-inlägg, som avslöjar att det rör sig om tio enheter insvept i en.

Först gjorde Oatly en utomhusenhet vid en busshållplats för att marknadsföra sin havredryck, sedan skapade de en båtskylt om busshållplatsannonsen som flöt runt i en kanal i Amsterdam. Det blev sedan ett inlägg i sociala medier om båtskylten, följt av en anslagstavla om inlägget på sociala medier, vilket ledde till att en orgelspelare la upp en video framför skylten. Efter det gjorde Oatly en lastbilsannons om orgelspelarens video, sedan en tidningsannons om lastbilen och sedan en väggmålning i Amsterdam om den tidningsannonsen...

Alla dessa steg avrundades sedan i ett Instagram-inlägg där Oatly kreativa chef Michael Lee läser upp en sammanfattning av kampanjen för art directorn Oskar Pernefeldt.

”Är det allt?” frågar sig Lee, innan den svenske kreatören berättar att detta bara är det interna mötet om kampanjen. Eftersom Oatly inte vill förbise någon mediekanal från sin strategi, bestämmer de sig för att lägga upp sin video från det interna mötet på Instagram.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-inställningar.

Innehåll: https://youtu.be/DGn8Pj9Ekbc

Bakom kampanjen ligger som vanligt Oatlys interna kreativa team, Oatly Department of Mind Control.

 

 

Arbetsgrupp

Agency: Oatly Department of Mind Control

Production Manager: Lisen Axelsson

Art Director: Oskar Pernefeldt

Project Manager: Jennie Östholm

Creative Director: Kevin Lynch

Project Manager: Josefine Nordgren

Media Strategist: Juliana Amaral

Global Media Director: Sarah Sutton

PR Manager: Linnea Nordström

Project Manager Social Media: Anni Tjebbes

Social Media and Commercial Project Manager: Sara Hansson

Social Media Manager: Emma Bratthäll

Creative & Strategic Director: Michael Lee

Community Manager: Julia Kemp

Marketing Manager: Steven Tol

Graphic Designer: Isabel de Jounge

Director: Roché Wong

DP / Stills Photography: Seretse Fulani

Art Direction: Studio IOIA

Gaffer (Studio lighting): Tara Bisoen

Styling: Ramona Marroquin

Make up: Faisa Sontodimedjo

PA: Yannieck Heide

Graffiti Artist: @karskione

Editor: Sjoerd Dekker

VFX: Randy Reyes

Colorist: Matthias Stoopman

Sound Mix: Niels den Otter

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oatly

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.