Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Oatly lanserar ”Varannan havre!” – Snabba Cash-skådisen kämpar mot mjölken till Kentas klassiska låt

Publicerad: 10 maj 2021, 08:13

Dragomir Mrsic medverkar i Oatlys nya kampanj

I en ny kampanj lanserar Oatly budskapet ”Varannan havre”. I reklamfilmen ser vi skådespelaren Dragomir Mrsic försöka bryta invanda mönster till tonerna av Kenta Gustafssons ”Just i dag är jag stark”.


Ämnen i artikeln:

Oatly

Ni minns kanske ”Spola mjölken”? Reklamfilmen med retrokänsla där Kjell Bergqvist fick illustrera 1970-talets Sverige. Komjölk likställdes med att röka i bilen och att ha oskyddat sex. Konflikten mellan Oatly och mjölkindustrin (i synnerhet Arla) fick ny fart och blev en av höstens stora snackisar 2019.

Nu refererar Oatly återigen till ett begrepp som tidigare varit associerat till minskat alkoholdrickande. Budskapet i den nya kampanjen är ”Varannan havre! – Ingen kan göra allt, men alla kan göra hälften”. I printannonserna uppmanar varumärket återigen konsumenten att övergå till växtbaserat genom att skippa mejeridisken för att minska klimatpåverkan.

I reklamfilmen medverkar skådespelaren Dragomir Mrsic (känd från bland annat ”Snabba Cash”-filmerna”. Till tonerna av Kenta Gustafssons låt ”Just i dag är jag stark” från 1979, en låt som kanske främst är känd som inmarschlåt på Hammarbys hemmamatcher i fotboll, får tittarna följa honom i hemmet, på kaféet och i mataffären med målet att avstå mejeriprodukter.

– Det är fler och fler som vill äta och dricka mer växtbaserat, men det är inte så lätt att ändra sina vanor. Det kan kräva lite styrka. Filmen handlar om detta, och andra delar av kampanjen visar på enkla första steg man kan ta. Och de där små stegen gör större skillnad än man kan tro, säger Johan Olivero, creative director på Oatly department of mind control till Resumé. 

När är det slut med ”pikarna” mot mjölkindustrin? Tänker här på om ni känner att greppet börjar bli överspelat
Den här kampanjen är ovanligt pikfri, skulle jag säga. Men eftersom vi tillverkar alternativ till mjölkindustrins produkter, eller som vi vill se det, de tillverkar alternativ till våra produkter, så kommer vi nog alltid på ett eller annat sätt behöva förhålla oss till mjölkindustrin.

I Oatlys prospekt inför börsnoteringen lyfts inhousebyrån särskilt fram och att tappa ledande figurer därifrån ses som en ”risk” för bolagets värdering. Blir ni kvar tills pension eller ”ansvariga” för eventuell börskrasch?
Just nu kan vi inte svara på några frågor alls gällande en potentiell börsnotering. 

 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oatly

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.