Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Oatly släpper guide för att omvända pappor som försvarar mjölken

Publicerad: 9 November 2020, 15:05

Nu kommer Oatlys Pappahjälpen - en guide för den som vill ta snacket med sin pappa om växtbaserat.


Ämnen i artikeln:

Oatly

Oatly gör nästa kommunikativa ansats mot mjölkindustrin och i positioneringen att vara det hållbara, moderna alternativet i hyllorna. Nu har bolaget låtit Novus genomföra en undersökning som visar att 67 procent av unga vuxna (18-24 år) kan tänka sig ändra sina matvanor framöver för klimatets skull. I gruppen män 45–65 år landar dock siffran på blygsamma 32 procent.

Pappahjälpen ska vägleda föräldrar hur de kan diskutera växtbaserad kost med sina barn.

– Många medelålders män kan bevisligen behöva lite extra pepp för att släppa mejerisargen, men tipsen kan i många fall även appliceras på mammor, fastrar, eller egentligen vem som helst som går i gamla hjulspår i matbutiken, säger Daniel Vaccino, Creative Director på Oatly.

På Pappahjälpen kan besökaren få fakta, tips, vegofierade recept av husmansfavoriter, och retoriska råd signerade gästexperten Elinor Falkman – som till vardags domare i SVT:s ”Retorikmatchen”.

Med den nya kampanjen hoppas Oatly kunna väcka en diskussion kring klimatfrågan runt middagsborden en debatt kring vad vi äter och dricker – och varför.

Filmerna är regisserade av Torbjörn Martin på B-Reel Films och kampanjen är framtagen av Oatly Departement Of Mind Control i Malmö.

Kampanjen omfattar fem reklamfilmer gjorda för tv och online, print i dagspress, pappa-rabatt i butik, podcast-samarbeten, Stories och Social, med mera.

 


– Statistiken visar tydligt att medelålderns män är sämst (eller minst bra om glaset ska vara halvfullt) på att bryta sina matvanor, samt minst benägna att skära ner på kött och mejeri till förmån av klimatet. Parallellt är det tydligt att unga vuxna är bäst, så med denna kampanj hoppas vi kunna nå bägge sidorna av middagsbordet, säger Oatlys creative director Daniel Vaccino till Resumé.

Tror ni att det här är ett samtal som finns i stor utsträckning i svenska hem i dag?
– Bevisligen ja. Klimatfrågan ligger högt på många agendor säkert, men däremot är det långt ifrån alla som känner till vilken stor inverkan som just våra matvanor har på klimatet. Om vi ska nå Parisavtalets mål behöver fler personer och hushåll se över inköpslistan ganska radikalt.

Hur kommer ni ta det här vidare som kommunikationsspår efter kampanjen?
– Det återstår att se, om de unga vuxna i målgruppen lyckas förvalta tipsen på Pappahjälpen med framgång så behövs det kanske inte en uppföljning i Q1? Skämt å sido dock, det finns väldigt mycket mer att göra och diskutera kring i frågan. Men vi får se hur, när, var och vem vi fokuserar på vid nästa nedslag.

Gör ni några riktade insatser i vissa nischmedier?
– Ja det finns några fina enheter där som vi inte vill avslöja på förhand, du får helt enkelt hålla utkik i nischmedier de kommande dagarna.

Hur ser ni att unga vuxna driver förändringen mot växtbaserat? Attityder är en sak, handling ofta en annan när det kommer till hållbar konsumtion
– Empirin visar att denna målgrupp tycker, tänker och brinner mest för klimatfrågan, men också tydligt att de vecko-handlar därefter. Unga är beredda att lägga mer kraft på att läsa på och ibland också mer kronor ur plånboken för att konsumera hållbart. Det framgår också att unga vuxna gärna driver denna och andra diskussioner med sin föräldrageneration, så förhoppningsvis kan vara handfasta tips komma till användning. 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oatly

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.