Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Obekväm stämning i IQs kampanj

Publicerad: 20 oktober 2022, 09:48

I dagarna drar IQs lanseringskampanj för Alkoholsnacket.se i gång. En tjänst som ska få fler att våga ta snacket med någon vars alkoholvanor de oroar sig för.

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjAbby WorldIQ

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Kampanjen är framtagen tillsammans med Abby World, som tidigare i år vann IQs upphandling om ny samarbetspartner inom kommunikation, och är IQs första breda kampanj tillsammans med Abby World.

– Det är få saker som är så jobbiga att ta upp som att man är orolig för att någon dricker lite för mycket. Men faktum är att de allra flesta som gör något åt sina alkoholvanor gör det för att någon tagit upp det med dem. Med Alkoholsnacket vill vi göra det jobbiga samtalet mindre jobbigt. Genom att ge konkreta tips och råd för hur man kan lägga upp det. Att ta ett så viktigt samtal är bland det finaste man kan göra, säger Mojtaba Ghodsi, vd på IQ.

I den nya kampanjen för Alkoholsnacket skildras olika situationer och relationer där någon tagit eller fått snacket. Kampanjen kommer synas utomhus, bio, och flera digitala kanaler och sociala medier.

– Det går inte att hymla med att det är stor risk att snacket kan bli både stelt och jobbigt. Men som tur är kommer det sannolikt vara värt det. Detta tar vi tillsammans med IQ fasta på i den här kampanjen, säger Oskar Hellqvist, creative director på Abby World.

Tjänsten finns tillgänglig på alkoholsnacket.se och har tagits fram av EY Doberman och utvecklats tillsammans med forskare och experter.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Kreativ byrå: Abbey World 

Produktionsbolag: B-reel

Mediebyrå: Wavemaker

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev