Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Oddset uppmuntrar svenskarna att hitta sitt andralag i fotbolls-VM

Publicerad: 21 november 2022, 09:27

Efter en förlust mot Polen tidigare i år stod det klart att drömmen om VM var över för Sverige. För att hjälpa fotbollsintresserade ur besvikelsen lanserar Oddset en kampanj som uppmuntrar svenskarna att knyta an till, och välja, sitt andralag. Under mästerskapet kommer det delas fakta och kunskap om de medverkande landslagen för att göra valet av andralag lättare.

Ämnen i artikeln:

OddsetSvenska SpelPerfect FoolsFotbollFotbolls-VMNyheter

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Sverige som land rymmer många hjärtan som slår för flera landslag och många svenskar har på ett eller annat sätt en koppling till något av de 32 länder som deltar i årets fotbolls-VM. Ett land de kan heja på nu när Sverige inte är med. Därför lanserar Oddset kampanjen ”Vilket är ditt andralag?” för att sätta strålkastarljuset på alla andra landslag svenskar hejar på.

I centrum av kampanjen står 32 olika landslagströjor med VM-lagens färger men med Sverige-emblemet vid hjärtat, som ett sätt att förena länderna och för fansen att visa vilka två landslag man brinner lite extra för.  Ambassadörer för kampanjen är artisterna Peg Parnevik och Migi samt skådespelaren Matias Varela, som alla hejar på sitt andralag i årets fotbolls-VM.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

– Det finns många svenskar där ute som har en koppling till något av årets VM-länder. Det kan vara att man har rötter i ett annat land, är väldigt förtjust i det japanska köket, har en semesterbostad i Spanien eller är anglofil och älskar den engelska kulturen. Oavsett vad, så finns det alternativ att heja på nu när Sverige inte är med. Därför lanserar vi den här kampanjen. För vi vet att det blir roligare att följa mästerskapet om du har ett landslag att följa lite extra, säger Ken Söderqvist, Brand Manager Oddset, Svenska Spel Sport & Casino.

Kampanjen är framtagen av Perfect Fools och kommer gå live i både tv och digitala kanaler under mästerskapet.

– Det är klart det är tråkigt att Sverige inte är med, men nu är det så och då får man göra det bästa av den här VM-situationen. Bra fotboll är ändå bra fotboll och det är alltid kul att följa. Och det blir så klart ännu roligare om du hejar på något av lagen. Kanske ta en klassisk underdog, typ Wales? De har ju en snygg flagga. Svårare än så behöver det ju inte vara, och det är det som är så fint med den här kampanjen. Den visar vilken förenande kraft fotbollen kan vara, och att Sverige som land rymmer massvis med landslag, säger Karl Nord och Petter Esbjörnsson, kreatörerna bakom kampanjen.

Arbetsgrupp:

Svenska Spel Sport & Casino:

Ken Söderqvist, Oddset Brand Manager

Eva-Marie Röhl, Marknadsansvarig Sport

Jonas Nilsson, PR-ansvarig

Victor Kalda, Projektledare, PR

Perfect Fools:

Petter Esbjörnsson, Copywriter

Karl Nord, Art Director

Mattias Mattisson, Design Director

Petter Träff, Planner

Love Molin, Production Assistant

Amit Raab, Head of Production

Klas Lusth, ECD

Produktion:

Karl Nord, Director (Perfect Fools)

Staffan Övgård, DOP

Alex Kalmèr, B-foto

Peter Övgård, Belysningsmästare

Oscar Lund, Elektriker

Carl Dahllöf, Elektriker

Kalle Dahlberg, Elektriker

Erik Lindahl, Grade

Alexander Donka, Foto

Emil Nordin, Fotoassistent

Jonas Hallén, Music supervisor

Obeya:

Maria Hazard, PR-strateg

Jakob Merlenius, PR-konsult

Hanna Sandström, PR-konsult

Lovisa Ström, PR-konsult

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev