Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Odramatiken fortsätter i Arbetsmiljöverkets kampanj

Publicerad: 17 oktober 2022, 11:30

I slutet av 2021 gjorde Le Bureaus kommunikationskoncept för Arbetsmiljöverket premiär. Då handlade det om helt odramatiska berättelser, som när Amina inte ramlade ner från ett tak och Thomas inte gick in i väggen. Nu kommer fortsättningen på konceptet i form av en helt odramatisk stadsvandring.

Ämnen i artikeln:

ArbetsmiljöverketKampanjNyheterLe Bureau

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Arbetsmiljöverkets uppdrag är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Det långsiktiga kommunikationskonceptet om helt odramatiska berättelser har blivit mycket omtyckt och vunnit två silverägg. Nu får det en uppföljare, som också den är helt odramatisk. 

Med hjälp av vepor, väggmålningar och adshels lyfter man fram saker som inte har hänt i närmiljön. Emir fick till exempel inte vibrationsskador när han asfalterade en väg. Och Ella fick inte spänningshuvudvärk inne på kontoret. Insatsen riktar sig främst till arbetsgivare.

– Våra mätningar visar att våra odramatiska berättelser uppskattas och fungerar. Därför fortsätter vi nu på den inslagna vägen. Med en positiv infallsvinkel vill vi visa hur värdefullt och viktigt det är med ett bra och systematiskt arbetsmiljöarbete. Kommunikationsinsatsen är en del av vårt visionsarbete för att ingen ska bli sjuk, skadad eller dö av jobbet, säger Ulrica Klettner, tf kommunikationschef på Arbetsmiljöverket.

Förutom utomhusreklam kommer kommunikationen märkas i nationell radio och print, där temat är ”Inte hänt i veckan”. Man bjuder också in till en odramatisk stadsvandring, som finns både fysiskt i Stockholm och som digital variant.

– Vi vill påminna om att bra arbetsmiljöer förhindrar mänskliga katastrofer och gör så att allt kan fortsätta att flyta på. Genom att berätta om vad som inte har hänt runtom i landet vill vi sticka ut i en värld som är full av dramatik. Tillsammans med Arbetsmiljöverket har vi hittat ett utvecklingsbart och spännande kommunikativt grepp, säger Josephine Wallin Ankarstrand, creative director och art director på Le Bureau.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Foto: Emil Nordin

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev