Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

ÖoB släpper reklamkoncept inspirerat av The Office

Publicerad: 18 Mars 2020, 09:25

Reklamkonceptet är framtaget i samarbete med Tillsammans och FLX.


Komediserien The Office, både den brittiska och den amerikanska versionen, är en av 00-talets mest ikoniska. I den lärde tittarna känna den egocentriska, självgoda och floskelfyllda mellanchefen David Brent som alltid visste hur saker och ting låg till.

När ÖoB, reklambyrån Tillsammans och Måns Herngren från FLX nu lanserar ett nytt koncept, ”Smart, roligt, billigt”, säger man sig ha tagit inspiration från serien.

– ÖoB har en mycket stark lågprisposition och är pionjären inom lågpris i Sverige. Med det nya konceptet bevarar vi vårt arv – att erbjuda smarta, roliga och billiga produkter. Vi vet också att vårt varumärke är starkt kopplat till humor, det är något vi tagit fasta på i det nya konceptet, säger Fredrik Johanson, kommersiell chef på ÖoB. 

I de två första enheterna försöker konceptets David Brent tillsammans med sitt team komma fram till vad ÖoB står för. Varje film kommer att avslutas med ”Veckans pall” där ÖoB presenterar aktuella eller prisnedsatta produkter.

– Vi vill förmedla att vi är hela vardagens varuhus med en bred produktflora som ger en smartare, roligare och billigare totalupplevelse, säger Fredrik Johanson.

– I det insiktsarbete som ligger till grund för det nya konceptet, lärde vi oss bland annat att ÖoBs alla kundklubbsmedlemmar, som ofta besöker varuhuset, har en mycket tydlig bild av det värde som lågpriskedjan skapar. Det vill vi överföra till den övriga marknaden, säger Johan Falk, kundansvarig strateg på Tillsammans. 

Kampanjen kommer gå i egna och köpta kanaler samt med kontinuerlig tv-närvaro.

Arbetsgrupp:

Beställare: 

Fredrik Johanson, kommersiell chef ÖoB

Monika Gustavsson, reklamchef ÖoB

 

Reklambyrå: Tillsammans Sthlm

Kundansvarig: Johan Falk 

AD: Emil Oldberg

Copy: Mattias Manitski

Kreatör: Carl Henrik Wrethman

Operativ projektledare: Åsa Candle

Produktionsbolag: FLX

Regi: Måns Herngren

Exekutive Producent: Therese Pettersson

Producent: Johan Gabous

Produktionsledare: Martin Grimlund / Nathalie Bergdahl 

DOP: Henrik Stenberg

Scenografi: Jovanna Remaeus

Kostym: Madde Thor

Klippare: Robin Siwe

Post: The Line

Produktionsbolag taktiska filmer: Kompis Film

Regi: Clas Lundin

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.