måndag5 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ooops! Du glömmer väl inte skräpet, påminner McDonald's

Publicerad: 8 maj 2023, 11:51

Nord DDB:s senaste kampanj för McDonald’s ska göra folk medvetna om sitt omedvetna nedskräpande.

Ämnen i artikeln:

Nord DDBMcDonald'sMikael MarcimainMiljöReklam

Andreas Rågsjö-Thorell

andreas.thorell@resume.se


Nedskräpning är många gånger en omedveten handling. Med sommarens intåg lanserar McDonald’s, tillsammans med Håll Sverige Rent, kampanjen ”Glöm inte bort att komma ihåg ditt skräp” som påminner allmänheten om att ta hand om sitt skräp, även om de är upptagna med annat. Kampanjen är framtagen tillsammans med NORD DDB.

Nedskräpningen av take away-förpackningar ökar därför i takt med att fler äter utanför McDonald’s restauranger. Kampanjen är ett sätt för kedjan att ta ansvar för nedskräpningen, även längre bort från restaurangerna.

Kampanjen uppmärksammar folk på hur lätt det är att glömma sitt skräp, så att deras gäster tänker efter en extra gång nästa gång de köper mat att ta med. Kampanjen kommuniceras via TVC, OLV, DOOH, OOH, print, display, sociala medier samt samarbeten med profiler på Instagram.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.



Filmerna är regisserade av Mikael Marcimain.

– Vi förstår att ingen skräpar ner med flit. Men eftersom nedskräpningen ökar, vill vi göra folk mer medvetna om sitt omedvetna beteende. Vi hoppas därför att kampanjen kan fungera som en liten påminnelse om att komma ihåg sitt skräp, även om man är upptagen med annat, säger Staffan Ekstam, marknadsdirektör på McDonald’s Sverige.

"Glöm inte bort att komma ihåg till skräp"

Reklambyrå: NORD DDB
Mediabyrå: OMD
PR-byrå: PRIME WEBER SHANDWICK
Produktionsbolag: B-Reel Films
Regissör: Mikael Marcimain
Fotograf: Lucas Lennig

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev