Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ordet ”bleeders” väckte hatstorm – Yoppies vd: ”Vi vill bara vara inkluderande”

Publicerad: 23 mars 2022, 14:29

Daniella Peri, vd på Yoppie har tagit emot mycket hat och hot när de lanserade en kampanj kring ett kommunikationskoncept för människor med menscykel.

Foto: Yoppie

När svenska företaget Yoppie använde sig av uttrycket ”bleeders”, som i vissa kretsar i Storbritannien anses kontroversiellt – väcktes både ilska och hat. Yoppie säljer mensskydd och kände inte till att uttrycket kan uppfattas nedlåtande. Nu polisanmäler de dödshoten som företags vd tvingats ta emot.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

I förra veckan lanserade Start-upen Yoppie en kampanj som utsattes för en ”koordinerad” hatattack i samband med att de lanserade en kampanj i England, skriver företaget i ett pressmeddelande. 

Meddelandet kom till Resumé efter att de drabbats av en våg av negativ respons. Det var i samband med lanseringen av ett nytt kommunikationskoncept,av svenska byrån IW Edition som ett citat från företagets grundare och vd, Daniella Peri, publicerades på Instagram. Där användes ordet ”bleeder” och inom bara några timmar hade inlägget över 1 200 negativa kommentarer. 

Att ordvalet har en negativ klang i Storbritannien och i vissa delar av federationen används som skällsord och är synonymt med en person som betraktas med förakt eller medlidande, hade gått teamet förbi, trots att majoriteten där är britter. Enligt Yoppie är en av de som startade drevet en författare som historiskt blivit avstängd från olika plattformar på grund av sin kritiska hållning mot transpersoner. Majoriteten av de arga inläggen driver tesen att ett inkluderande språk ”utplånar” kvinnor.

– Det är förstås både otäckt och skrämmande att ett försök att vara inkluderande kan leda till sådana här reaktioner. Sen för vi gärna dialogen vidare om själva ordvalet, vilka termer kan fungera för alla? Jag vill verkligen förstå vad det är som är så provocerande och varför ordet är så laddat, säger Daniella Peri.

Daniella Peri har fått ta emot både hat och hot, men också stöttande kommentarer sedan kampanjen släpptes i måndags.

Foto: Yoppie

– Tanken är att alla som har en menscykel ska lära känna sina faser – oavsett könsidentitet. Ordet ”bleeder” används just för att rikta sig till alla som lever med en cykel, inte bara de som identifierar sig som kvinnor, säger företagets vd.

”Who has a cycle other than woman? I'm so confused. You better watch your back bitch. We know where you live and we won't let you live this down”, skriver någon direkt till företagets vd, efter att kampanjen lanserades. 

Nu kommer företaget att polisanmäla de mest allvarliga hoten, företaget tror att attacken kan vara koordinerad. 

– Det blir väldigt obehagligt, vi vill att diskussionen ska ske på ett konstruktivt sätt, men det har visat sig vara väldigt svårt, säger Daniella Peri.

Samtidigt har företaget fått många positiva reaktioner och stöttas av flera som tackar för att de är inkluderande för ickebinära och transpersoner - däribland aktivisten och programledaren Jameela Jamil med 3,5 miljoner följare på Instagram. De får också uppskattning för att de arbetar med att använda ett inkluderande språk.

 

 

 

 

 

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.