Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Oumph skapade burgare med smak av människa – här är reaktionerna

Publicerad: 19 november 2021, 09:03

Under halloween valde Oumph att marknadsföra sig på ett ganska okonventionellt sätt – en hamburgare med smak av människa. Kampanjen blev snabbt viral, på gott och ont.


Ämnen i artikeln:

ReklamKampanj

Svenska matvarumärket Oumph! skapar en växtbaserad burgare som smakar människokött till Halloween. ”Den djärvaste och mest galna burgaren någonsin”, enligt varumärket. Och det stämde ganska väl, för kampanjen spreds snabbt online. Enligt ett pressmeddelande från Oumph blev räckvidden närmare 500 miljoner.

Kampanjen uppmärksammades också i flera nyhetsmedier världen över, och på sociala medier. Många tyckte att det var ett häftigt sätt att marknadsföra sig på, medan andra tyckte reklamen var både smaklös och äcklig.

”Det här måste vara den bokstavligen mest smaklösa, målgruppsfrånvända PR-flopp någonsin. Jag kommer från och med nu alltid förknippa Oumph med sprutande blod och lemlästade kroppar. Superfräscht i stekpannan. Tala om att kannibalisera ett varumärke. Tack för den,” skriver en användare på Facebook.

Jag ser bara de där jätteäckliga fingrarna och känner att jag måste äta något helt annat till middag,” skriver en annan.

Jag är vegetarian sen flera år, och det är inte för att jag inte tycker om kött - men bland annat för att jag tycker att det är onödigt att ha ihjäl en levande varelse bara för att få äta. Kommer va tvärnöjd när köttsubstituten är ännu mer lika vanligt kött men redan nu är ju oumph riktigt bra. Älskar oumph, älskar skräck, älskar den här reklamen. Genial!

LÄS OCKSÅ: Åtta Halloweenkampanjer som sticker ut 2021 

Ja, åsikterna går isär. Henrik Åkerman, Global varumärkeschef på Oumph, är nöjd med hur kampanjen har gått:
– Vi är enormt glada över den stora spridning och uppmärksamhet som kampanjen fått världen över. Att sticka ut och vara passionerad sitter i Oumphs DNA och vi är inte rädda för att tänja på gränserna för att skapa uppmärksamhet för växtbaserad mat.

Hamburgaren provsmakades av omkring 300 stockholmare under halloween-natten, och många var imponerade av smaken. Reaktionerna kan du se i filmen nedan.

Arbetsgrupp

Client: LIVEKINDLY Collective

Brand: Oumph!

Campaign: Plant based Human Meat Burger

 

Client team:

Global Brand Lead: Henrik Åkerman

Chef: Anders ”Ankan” Linden

Chief Marketing Officer: Mick Van Ettinger

Global Brand Manager: Linda Arnason

Nordic Brand Manager: Elisabeth Samuelsson

 

LOLA Mullenlowe (Madrid) team:

Executive Creative Director: Tomas Ostiglia

Creative Directors: Kevin Cabuli, Jorge Zacher

Senior Copywriter: Germán Rivera Hudders

Senior Art Director: Diego Vieira

Art Director: Ezequiel Scarpini

Graphic Designer: Yan Graller

Head of Planning: Lucas Rodriguez

Client Services Director: Tom Elliston

Head of Production: Felipe Calviño

Head of PR & Comms: Saskia van Liempt

 

Production team:

Production House: Landia

Director: Milton Kremer

Executive Producer: Nico Cabuche/Marta Martínez

DOP: Miguel Roldán Producer: Alberto Lopez

Production Director: Cris Galán

Production Design:David Fernández

Editor: Pau Luzón

Post Production:Julian Coppola

Stylist: Marga Vázquez

Music: Aimar Molero

 

PR agency team:

Senior account director: Shirin Troëng, Juno PR

Account manager: Ebba Lindström, Juno Pr

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.