Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Oumphs kannibal-burgare når över 7 miljarder i räckvidd

Publicerad: 22 juli 2022, 11:28

När Oumph släppte sin Halloween-kampanj hade man kanske inte räknat med att nå över 7 miljarder i räckvidd. Men efter man tog hem ett silver i Cannes Lions spred sig kampanjen som en löpeld på sociala medier.


Ämnen i artikeln:

KampanjHalloweenNyheterRäckvidd

Resumé har själva sett hur ”Human Meat Plant Based Burger” väcker känslor. Ämnet kannibalism är något som väcker både äckel och nyfikenhet, och har gett upphov till flertalet arga Facebook-kommentarer på Resumés egen sida. För Oumph har det lett till att kampanjen når nya nivåer i räckvidd.

LÄS MER: Oumph skapade burgare med smak av människa – här är reaktionerna 

Kampanjen, som gick ut på att Oumph under en natt i Stockholm bjöd på plantbaserade burgare med smak av människa, vann ett silver på Cannes Lions i kategorin Brand experience and activation. Byrån bakom kampanjen är Lola Mullenlowe Madrid. Hittills har kampanjen fått en räckvidd på 7,2 miljarder, enligt ett pressmeddelande från Oumph. Den har synts i nyhetsmedier, på bloggar, sociala medier, och talats om i radiosändningar i flera länder. Storbritannien, USA, Tyskland, Frankrike, Indien, Kina - och många fler.

Många undrar hur Oumph vet hur människokött smakar – och många har också uttryckt äckel över just detta. 

– Vi vet förstås inte hur människokött smakar - men i den här kreativa kampanjen ville vi visa att det är möjligt att skapa vilken typ av mat som helst genom att bara använda växter, kommenterar Anders ”Ankan” Linden, medgrundare, kock och head of innovation på Oumph!.

Burgaren innehöll mestadels soja-, svamp- och veteprotein samt andra växtbaserade ingredienser – och en hemlig kryddblandning. Men inga människor, skriver man i pressmeddelandet.

LÄS OCKSÅ: Räckvidd 8,5 miljarder – really? Resumé räknar om effekten för sex hyllade kampanjer 

Henrik Åkerman, global brand leader på Oumph kommenterar kampanjens framgång:

– Jag är otroligt stolt över detta pris och det fantastiska lagarbetet bakom kampanjen. Vår vision är att ändra vad människor äter och det är vårt uppdrag att använda kreativitet som verktyg för att åstadkomma denna förändring. Som ett litet varumärke måste vi vara extra modiga och redo att pusha lite gränser för att få genomslag och jag tycker denna kampanj är ett utmärkt exempel på hur vi gör just det.

Tomas Ostiglia är executive creative director på Lola Mullenlowe, och menar att modiga val alltid lönar sig.

– Att lansera en riskfylld idé som är 100% on brand belönas alltid. Först och främst för publiken och sedan, men inte minst, för branschen. Den växtbaserade kategorin är på topp och det verkar som om det varje dag dyker upp ett nytt varumärke. Och som ett litet svenskt utmanarvarumärke var Oumph! tvunget att övertyga köttälskare, vegetarianer eller inte, om att deras växtbaserade produkter faktiskt kan replikera smaken av vilket kött som helst. Ett påstående som de flesta är trötta på att höra och ännu tröttare på att bli besvikna på. Och naturligtvis var lösningen att göra en välsmakande växtbaserad människoköttsburgare, säger han.

Se kampanjfilmerna nedan.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

LÄS OCKSÅ: Åtta Halloweenkampanjer som sticker ut 2021

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.