tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Oxfam lanserar anti-hälsokost i kampanj med Åkestam Holst

Publicerad: 6 december 2022, 11:00

Åkestam Holst vänder på hälsobegreppet i kampanj för Oxfam.

Med en ny kampanj från Åkestam Holst vill Oxfam Sverige visa upp baksidan av våra dagliga nyttigheter.

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstOxfam

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


I Sverige står välmående högt på agendan. Enligt Bloomberg Healthiest Country Index ligger Sverige på topp tio listan över världens mest hälsosamma länder. Rön i stil ”Supermaten som förlänger livet” och ”Geni-dieten som boostar din hälsa” fyller våra flöden och vi betalar gärna några kronor extra för så kallad bra mat. 

– Den mat som är hälsosam för oss här i Sverige är ofta skadlig, ibland till och med livsfarlig, för bönder och arbetare på andra sidan jorden. Vi vet att alla ställs inför många val i matbutiken, och att det är svårt som konsument att göra rätt, men vi vill inspirera till att våga vara mer obekväma kunder och ställa en extra fråga om hur det du handlar har producerats, säger Anna Holmqvist, kommunikationschef Oxfam Sverige. 

I kommunikationen lyfter man fram folkkära favoriter från frukt-och-grönt-hyllan som avokado, tomater, citrus och melon med mera. Syftet är inte att folk ska sluta äta nyttigt, men däremot, att få upp ögonen för de orättvisor som gömmer sig i leverantörsleden.

 Daniel Vaccino, copywriter i arbetsgruppen på Åkestam Holst berättar:

– I grunden är det en informationskampanj med helt ny info i det finstilta. Estetiskt sneglade vi på allt från Socialstyrelsen rekommenderar, till hemkunskapsböcker från 82. Förhoppningsvis kan det här sticka ut och ta för sig, i myllret av mer snabb och fåordig reklam.

Kampanjen innehåller bland annat print, utomhus, radio, DR och matnyttiga gåvor till nio utvalda influencers, som får var sin livsfarlig råvara skickad till sig. På sajten kortareliv.se kan man förkovra sig djupare i problematiken. 

– Genom att medvetandegöra konsumenter och få dem att börja prata om människorna bakom maten, så kommer trycket på de stora livsmedelskedjorna att bli större. Allt börjar med att öka kännedomen. Kunskap är makt, även när det gäller grönsaker, säger Jessica W Sandberg, som agerar både kund och kreatör i detta första samarbete med Åkestam Holst. Kampanjen rullar ut i början av december och pågår under 4 veckor. 

Oxfam är en av pionjärerna inom rörelsen för rättvisa produkter globalt och har jobbat med frågan sedan 1960-talet. Till kampanjen har man utgått från de granskningar som Oxfam gjort i ett flertal rapporter om lidandet bakom maten i livsmedelsindustrin. Det handlar om arbetare som sliter hårt men tjänar så dåligt att de inte har råd med tak över huvudet, som utsätts för livsfara på arbetstid i form av giftiga bekämpningsmedel, trakasserier och långa arbetsdagar i stark värme utan pauser, och som många gånger jobbar under slavliknande förhållanden.

Arbetsgrupp

Kund:

Oxfam, Kommunikationschef: Anna Holmqvist

Besvärlig sedan 1977

Kreatör & PR: Jessica W Sandberg

 

Åkestam Holst NoA

Magnus Jakobsson, CD Noa

Joakim Khoury, CD Åkestam Holst

Jenny Kaiser, Projektledare

Daniel Vaccino, Copywriter

Lisa Vaccino, AD

Björn Lindén, AD

Sindra Liebe, planner

John Müllersdorf, Produktionsledare

 

BKRY NoA

North Kingdom NoAm

Bluebird Media NoA

BSmart

Flickorna Larsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev