Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Pantbank lanserar influencerkampanj för ”hållbar vintage”

Publicerad: 23 februari 2022, 10:05

Sefina vill få fler att välja pantbanker för att handla ”hållbar vintage” med nya kampanjen.

Foto: Pressbild

Enligt en rapport från Svenska handel har två av tre konsumenter handlat på andrahandsmarknaden det senaste året. Nu vill Sefina få fler att välja pantbanker för att handla ”hållbar vintage”.


Ämnen i artikeln:

KampanjInfluencer marketingInfluencer

Sefina lanserar kampanjen ”Vintage for Earth” för att få fler svenskar att handla andrahandsgods från deras pantbanker. 

– Det många glömmer bort är att pantbanker har en lång historia i Sverige. Vår resa startade för över 130 år sedan. Under tiden har vi samlat på oss kunskap och bidragit till en hållbar värld genom att se till att vintagevaror som märkesväskor, klockor och smycken får nya hem. Med kampanjen Vintage for Earth påminner vi om pantbankernas anrika historia och berättar om värdet i att investera i vintageföremål för planetens skull, säger Mathias Stjernlöf, Marketing Manager på Sefina Pantbank och projektledare för kampanjen.

LÄS OCKSÅ: Så fungerar metaverse – och därför ska du som marknadsförare bry dig 

Deras nya kampanj kommer att sträcka sig fram till 7 mars och syns på flera platser runt om i Sverige. Kampanjen kommer också synas i flera andra kanaler.

– Vi har tagit fram en film som vi visar i våra egna kanaler och butiksmiljöer samt annonserar via sociala medier. I SL-trafiken ser man printade affischer med en QR-kod som leder till en landningssida där Sefina Pantbank, helt gratis, värderar besökarens föremål online. Efter vecka sju fortsätter vi med enbart digitala annonser för att leda mer trafik till landningssidan, säger Mathias Stjernlöf.

Samtidigt drar bolaget igång en influencer-kampanj där vintage-profilen Emelie Norberg är först ut med att berätta om slow fashion och hennes intresse för märkesväskor. Totalt samarbetar pantbanken med nio influencers.

LÄS OCKSÅ: Skräcken för byråerna – här är vd:arna som vill öka inhousebygget

– Kampanjen Vintage for Earth ligger helt i linje med vår långsiktiga satsning på hållbarhet. Under hela 2022 kommer vi jobba stenhårt för att koppla ihop vintage och hållbarhet med just pantbanken. Vi har till och med tagit fram en egen logga för kampanjen som kommer synas i fler sammanhang framöver, säger Mathias Stjernlöf på Sefina.

Arbetsgrupp:

SL-kampanjen:

Sproutfoto, fotografering

Louder family, grafisk design

Influencer marketing:

Society icon

Reklamfilm:

Klara färdiga film, filmning och klippning

Sefina Pantbank, Mathias Stjernlöf och Emelie Smolle, projektledning och manusförfattande

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.