Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Pappan till NK Sport startar nytt varumärke för sportmode

Publicerad: 13 september 2022, 11:22

Marc Nylander lanserar nytt e-handelsvarumärke

Marc Nylander, mannen bakom NK Sport, lanserar ny e-handel inom sportmode. KA YO är ett multibrandkoncept starkt influerat av modevärlden, vilket Marc Nylander vill ska genomsyra butiksupplevelsen.


Ämnen i artikeln:

E-handelMode

– Konsumenterna ställer krav på en stark digital närvaro som kompletterar den fysiska butiksmiljön. Vi når en begränsad publik om vi endast finns i Nordiska kompaniets varuhus och är övertygade om att det finns fler där ute som gillar nytänkande sportkoncept, säger Marc Nylander i ett pressmeddelande. 

Sortimentet riktar sig till både dam och herr och kombinerar estetik med funktion. Utbudet består av kvalitetsprodukter från välkända sport- och outdoor varumärken som Nike och The North Face, blandat med intressanta uppstickare från marknader som Japan, Frankrike och USA. Lanseringen är planerad under Q4 2022 och konsumenter kommer kunna ta del av utvalda produkter både online på KA-YO.com och på NK i Stockholm, där butiksytan på sportavdelningen fördelas lika mellan KA YO och NK Sport som får 800 kvadratmeter var. 

– Sportmodet fortsätter att växa och de två världarna – sport och mode – har flutit ihop. De lockar till sig samma konsumenter men ändå skiljer sig butiksupplevelsen inom sport enormt från modevärlden. I min mening ser dagens sportbutiker i princip likadana ut och skulle må bra av att influeras av estetiken från street- och modevärlden, säger Marc Nylander. 

Bland investerarna finns sedan tidigare Ninni Lindertz, marketing director för Sonos och Gustaf Enblad, grundare av fastighetsbolaget Landera. I och med satsningen på e-handel inom multibrand har man också tagit in Per Sköld från Nordiska galleriet som rådgivare i styrelsen och anlitat Carismar som plattformsleverantör. 

– I ett första skede kommer vi fokusera på att etablera varumärket i Sverige, därefter finns ambitioner om att ta oss vidare ut i Europa och bli en global e-handlare med ett vasst utbud inom sportsegmentet, avslutar Marc Nylander. 

 

Rättelse: I en tidigare version av den här artikeln, presenterades Marc Nylander som pappan till padelbanorna på NK, vilket inte stämmer. 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

E-handelMode

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.