Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Parken stängd – då satsar Liseberg på skräcknatt för influencerpar

Publicerad: 30 Oktober 2020, 10:18

Med en helt stängd park och medieinvesteringar på noll bjuder Liseberg in åtta utvalda besökare för en övernattning på Spökhotellet Gasten – och påminner om de nöjesattraktioner som väntar bortom pandemin.


Ämnen i artikeln:

Liseberg

Regeringens beslut om att begränsa allmänna sammankomster under coronapandemin har slagit hårt mot nöjesparkerna, och för första gången någonsin har Lisebergs nöjespark i Göteborg hållit stängt hela året. Medieinvesteringarna har pausats sedan i mars, då viruset nådde Sverige i större skala. 

Läs mer: Gröna Lund och Liseberg pausar medieinvesteringarna helt: ”Kan få effekter på varumärket” 

Så länge nöjesparken håller stängt ligger även medieinvesteringarna på noll. Men det betyder inte att det är helt tyst från parken. Istället har Liseberg tagit fram en kampanj inhouse för spökhuset ”Spökhotellet Gasten”, som synts i sociala medier och PR. Sex personer har valts ut att att spendera en natt på hotellet. Även Youtube-duon Tomas och Malin, som Liseberg tidigare samarbetat med, har bjudits in och filmat sin övernattning på hotellet. Klippet släpps fredagen den 30 oktober, dagen innan Alla helgons dag. 

– Vi valde att göra övernattningen både för Tomas och Malin och för gästerna, dels för att nå en högre räckvidd, men också för att bibehålla engagemanget och relationen till våra gäster och följare under den här stängda tiden, säger Marcus Nylund, projektledare marknad Liseberg, i ett pressmeddelande.

Enligt Liseberg har man, trots helt pausade medieinvesteringar, inte sett någon negativ påverkan av varumärket i de egna mätningarna. 

– Det känns såklart bra, särskilt då vi satsat mycket på engagerande organiskt innehåll i egna och förtjänade kanaler. Vi vill inte tappa kontakten med våra gäster och det är kul att se att det finns en stor längtan till Lisebergs, säger Ebba Källeskog, PR-ansvarig. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Liseberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.