Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Partiernas kampanjer når inte verkshöjd: ”Ingen överraskning”

Publicerad: 17 augusti 2022, 09:58

Magdalena Andersson (S) och Ulf Kristersson (M) väcker viss känslomässig respons hos svenskarna inför valet.

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Partiernas reklamkampanjer väcker lite känslomässigt engagemang hos folket. Det visar en rapport från Moodscore: ”Att den politiska reklamen är svagare än kommersiell reklam är ingen överraskning”.


Ämnen i artikeln:

Politisk kommunikationKampanj

Att visa upp sin partiledare i kampanjer väcker knappt några positiva känslor alls hos landets befolkning. Det framgår av en rapport gjord av undersökningsföretaget Moodscore.

Enligt det är det endast Socialdemokraternas Magdalena Andersson och Moderaternas Ulf Kristersson som når upp till en emotionell styrka som uppmäts för ”medelmåttig reklam”.

LÄS OCKSÅ: Här är Vänsterpartiets influencerdrivna valkampanj – riktar sig mot unga i utsatta områden

Alla andra partiledare ligger under medelvärdet. Centerns Annie Lööf presterar sämst i undersökningen. Johan Pehrson på bild väcker dock fler positiva känslor än vad som motsvaras av Liberalernas opinionssiffror, vilket bidrar till att fler överväger att rösta på dem.

Rapporten visar att partiernas reklam påverkar attityder och beteenden i mindre utsträckning än reklam i allmänhet. 

Enligt Moodscores ordförande Claes Tell, är det inte förvånande.

– Att den politiska reklamen är svagare än kommersiell reklam är ingen överraskning. Moodscores mätning visar ändå att partierna tjänar på att utveckla innehållet i sin reklam så att den blir mer välkommen än vad reklam i allmänhet är”, säger han.

LÄS OCKSÅ: Slutspurt inför valet – S om strategin bakom kampanjen: ”Vill möta nyfikenheten”

Han berättar att partierna tar till en rad beprövade grepp för att vinna röster, ett exempel på det är att visa människor hur man gör.

– Det är ett starkt pedagogiskt grepp för att påverka beteenden. Tänk på Coca-Colas reklam som efter 100 år fortfarande visar hur man öppnar en flaska, häller upp och dricker i syfte att förmå konsumenter att ta efter och göra likadan, säger Claes Tell och fortsätter:

– Att visa en person som tar partiets valsedel, stoppar den i ett kuvert och lägger i lådan för röster är ett sätt att använda motsvarande grepp politiskt.

LÄS OCKSÅ: Moderaterna presenterar valkampanjens första fas med utomhusenheter

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.