Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Patagonia vänder på copyn – då får budskapet ny mening

Publicerad: 2 December 2020, 12:17

Patagonias annons gick i helgens upplaga av The New York Times.

Friluftsvarumärket Patagonia ingiver hopp inför klimatkrisen med en dikt som till en början står för det motsatta.


Ämnen i artikeln:

Black Friday

”Vi är alla körda, så tala inte om för oss att vi kan föreställa oss en hälsosam framtid”. Så inleds texten i en ny annons från fritidsvarumärket Patagonia, som syntes i helgens upplaga av The New York Times. 

Budskapet går tvärtemot Patagonias ställningstagande i klimatfrågan, där de tidigare inspirerat sina kunder att också engagera sig kring miljö och klimat.  

Reklamens sanna budskap kommer dock fram i slutet av annonsen, där en parentes uppmanar läsaren att läsa texten från slutet till början. Då blir textens uppmaning i stället den motsatta – att försöka rädda klimatet i tid. 

Annonsen är en del av Patagonias anti Black Friday-kampanj ”Buy less, demand more”, som uppmärksammar masskonsumtion och dess påverkan på planeten. Varumärket tog avstånd från förra veckans shoppinghögtid genom att aktivt undvika att rea ut produkter. Det skriver The Drum.

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Black Friday

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.