Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Pepsi drar nytta av McDonald's, Burger King och Wendy's i kampen mot konkurrenten

Publicerad: 31 maj 2021, 08:48

Varumärkesmaskotar från hamburgerkedjorna dyker upp i Pepsis nya kampanj ”Burgers #Betterwithpepsi”.


Ämnen i artikeln:

Pepsi

Pepsi siktar på att vinna hamburgerkedjornas kunder genom att använda sig av USA:s tre största hamburgerkedjor – Burger King, McDonald's och Wendy's – som alla serverar Coca Cola. Kampanjen är en del av konceptet ”Better with Pepsi”.

– Vi behöver adressera elefanten i rummet. Ingen av dem serverar Pepsi, säger Todd Kaplan, vice president of marketing på Pepsi till Adweek.  

Faktum är att nio av de tio största hamburgerkedjorna i USA serverar Coca-Cola som och har en större marknadsandel än Pepsi. Undantaget är Culver’s.

I kampanjen uppträder Ronald McDonald, Wendy och Burger Kings kung, maskotarna visar dock inte sina ansikten. Enheterna zoomar också in på förpackningsdelar från alla tre kedjor, strategiskt vikta av en origami-expert, för att visa upp sektioner som markerar röda, vita och blå kurvor som påminner om Pepsis globlogotyp.

Det är inte heller första gången Pepsi lyfter fram sin utmanarposition. 2019 års kändistäta Super Bowl-kampanj var varumärkets budskap ”Är Pepsi OK?”. I filmerna försökte människor beställa Cola-Cola på restauranger.

I den nya kampanjen erbjuder Pepsi att ersätta de som köper en hamburgare från vilken restaurang som helst med en Pepsi under den 28 maj, National Hamburger Day. Initiativet kommer sedan flera restauranger börjat öppna upp igen.

Tidigare denna månad planterade Pepsi sitt namn i restaurangutrymmet genom att starta onlinevarumärketmärket Pep's Place, som erbjuder rätter som hamburgare i kombination med Pepsi-drycker.

Kampanjen visas online, utomhus och i medier som New York Post's Page Six. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Pepsi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.