Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Petra Marklund gör nyversion av Pantameralåten

Publicerad: 30 mars 2021, 09:06

Inför påsken släpper Pantamera en ny tolkning av Pantameralåten, den här gången tillsammans med Petra Marklund.


Ämnen i artikeln:

PantameraPetra MarklundGranath

Redan för 18 år sedan lanserade Pantamera sin reklamlåt tillsammans med SWE, baserad på den kubanske sångaren José Fernandez välkända kampsång. När varumärket
2011 inledde ett samarbete med reklambyrån Granath togs konceptet vidare. Genom åren har artister som Familjen, Devetdu, Caroline af Ugglas, Pugh Rogerfeldt, Familjen och Linda Pira gjort sina egna tolkningar av låten med musikvideor som ofta får stor spridning på Youtube.

I år går turen till Petra Marklund som gör en stämningsfull och allvarsam version där budskapet ”Kärlek ska gå runt” förklarar Pantameras betydelse för kretsloppet.


– Petra har ett genuint engagemang i frågan. Vi blev väldigt glada när hon ville vara med och göra sin tolkning av Pantameralåten. Det blev en stark och kraftfull låt med mycket känsla och närvaro. Vi känner att här har vi återigen en hit. Kampanjen startar till påsk, fortsätter sedan under våren och en bit in i sommar, säger Göran Berggard, projektledare på Granath i en kommentar.

Kampanjen går brett i sociala kanaler, tv, streamningstjänster och radio

Pantamera beräknar att 88 procent av alla burkar och flaskor som säljs pantas, målet är att nå 90 procent.

– Unga vuxna är en viktig målgrupp eftersom de konsumerar mycket och kan panta ännu mera. Men lika viktigt är det att påminna brett för att hålla pantnivåerna uppe.  Färsk statistik visar att vi pantade över 2,2 miljarder burkar och PET-flaskor i Sverige under 2020. Flaskor och burkar som kan återvinnas till nya förpackningar , vilket motsvarar en besparing på omkring 180 000 ton koldioxid, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack i en kommentar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.