Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Pippi Långstrump blir flicka på flykt i 75-årskampanjen

Publicerad: 21 Januari 2020, 14:16

I kampanjfilmen (se nedan) skildras hur en flicka, med två flätor och ett Herr Nilsson-liknande gosedjur i handen, liksom Pippi Långstrump kommer till ett nytt hem och träffar två nya vänner.

I år är det 75 år sedan den första boken om Pippi Långstrump gavs ut. Det firar Astrid Lindgren AB och Rädda Barnen med en kampanj som uppmärksammar de miljontals flickor som befinner sig på flykt.


Ämnen i artikeln:

EgmontPrimeÅhlénsRädda BarnenStorytelAmazon

I den globala kampanjen ”Pippi of Today” deltar flera stora företag, bland annat Amazon, Egmont, Storytel och Åhléns, som under året kommer samarbeta för att samla in pengar för flickor på flykt. Astrid Lindgren AB gör kampanjen i samarbete med Rädda Barnen i samband med 75-årsjubileet av Astrid Lindgrens första bok om Pippi Långstrump.

– Dagens migrationsströmmar påminner om tiden då Astrid skrev första boken om Pippi. Men i dag är det tyvärr ännu fler barn på flykt än det var då. Med den nära kopplingen till Pippi och Astrid känns det därför särskilt fint att kunna fira 75 år på det här sättet. I en kampanj som gör flickors röster hörda, stöttar dem genom Rädda Barnens verksamhet och med Pippi som förebild ger dem styrka och hopp, säger Olle Nyman på Astrid Lindgren AB i ett pressmeddelande. 

LÄS MER: ”Unicef blir en livlina till utsatta barn i nya varumärkeskampanjen”

I kampanjfilmen (se nedan) skildras hur en flicka med två flätor och ett Herr Nilsson-liknande gosedjur i handen, liksom Pippi Långstrump kommer till ett nytt hem och träffar två nya vänner. 

Prime Weber Shandwick har varit strategisk och kreativ partner till Astrid Lindgren AB i utvecklandet av ”Pippi of Today”-kampanjen, med ansvar för strategisk inriktning, kampanjstrategi, kanalplanering, utseende och aktivering samt stöd till samarbeten.

Kampanjen och initiativet aktiveras i en bredd av kanaler i ett flertal marknader – från pr till sociala och digitala kanaler, events samt butiksaktivering och kommer pågå under hela 2020 i förutom Norden även i bland annat USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Nederländerna och Schweiz. 

Arbetsgrupp

Astrid Lindgren AB:

Cilla Nergårdh, Head of Communications

Thomas Gustafsson, Chief Business Development & Strategy Officer

Meri Kristen, Digital Communications Manager

Sofia Jackson, Approvals Manager - Merchandise

 

Rädda Barnen:

Suzanne Standfast, Head of Communicastions

Caroline Westin, Teamleader Communication

Mats Lignell, Fotograf och content producer

Lena Resborn, kommunikatör

Anne Thorngren, Presschef

 

Prime Weber Shandwick:

Sofie Wikander, kundansvarig

Sara Tidholm, projektledare

Nadine Le Gros, kreatör

Felix Holfve, kreatör

Robin Wiman, kreatör

Louise Moberg, kreatör

Daniel Wahlström, PR-specialist

Katrina Grönberg, planner

 

Produktionbolag kampanjfilm:

Molly Nutley & Rojda Sekersöz, regi

Johan Gabous, producent

Therese Pettersson och Eleonor Sager, exekutiva producenter

Lisen Kampf, produktionsledare

Hanna Kriisa, fotograf

Lisa Hultgren, kostym

Pia Wallin, scenograf

The Line, postproduktion

Jenny Stjernströmer Björk, Chief Content Officer, SF Studios

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.