Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 21 januari 2020, 14:16
I kampanjfilmen (se nedan) skildras hur en flicka, med två flätor och ett Herr Nilsson-liknande gosedjur i handen, liksom Pippi Långstrump kommer till ett nytt hem och träffar två nya vänner.
I år är det 75 år sedan den första boken om Pippi Långstrump gavs ut. Det firar Astrid Lindgren AB och Rädda Barnen med en kampanj som uppmärksammar de miljontals flickor som befinner sig på flykt.
I den globala kampanjen ”Pippi of Today” deltar flera stora företag, bland annat Amazon, Egmont, Storytel och Åhléns, som under året kommer samarbeta för att samla in pengar för flickor på flykt. Astrid Lindgren AB gör kampanjen i samarbete med Rädda Barnen i samband med 75-årsjubileet av Astrid Lindgrens första bok om Pippi Långstrump.
– Dagens migrationsströmmar påminner om tiden då Astrid skrev första boken om Pippi. Men i dag är det tyvärr ännu fler barn på flykt än det var då. Med den nära kopplingen till Pippi och Astrid känns det därför särskilt fint att kunna fira 75 år på det här sättet. I en kampanj som gör flickors röster hörda, stöttar dem genom Rädda Barnens verksamhet och med Pippi som förebild ger dem styrka och hopp, säger Olle Nyman på Astrid Lindgren AB i ett pressmeddelande.
LÄS MER: ”Unicef blir en livlina till utsatta barn i nya varumärkeskampanjen”
I kampanjfilmen (se nedan) skildras hur en flicka med två flätor och ett Herr Nilsson-liknande gosedjur i handen, liksom Pippi Långstrump kommer till ett nytt hem och träffar två nya vänner.
Prime Weber Shandwick har varit strategisk och kreativ partner till Astrid Lindgren AB i utvecklandet av ”Pippi of Today”-kampanjen, med ansvar för strategisk inriktning, kampanjstrategi, kanalplanering, utseende och aktivering samt stöd till samarbeten.
Kampanjen och initiativet aktiveras i en bredd av kanaler i ett flertal marknader – från pr till sociala och digitala kanaler, events samt butiksaktivering och kommer pågå under hela 2020 i förutom Norden även i bland annat USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Nederländerna och Schweiz.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Astrid Lindgren AB:
Cilla Nergårdh, Head of Communications
Thomas Gustafsson, Chief Business Development & Strategy Officer
Meri Kristen, Digital Communications Manager
Sofia Jackson, Approvals Manager - Merchandise
Rädda Barnen:
Suzanne Standfast, Head of Communicastions
Caroline Westin, Teamleader Communication
Mats Lignell, Fotograf och content producer
Lena Resborn, kommunikatör
Anne Thorngren, Presschef
Prime Weber Shandwick:
Sofie Wikander, kundansvarig
Sara Tidholm, projektledare
Nadine Le Gros, kreatör
Felix Holfve, kreatör
Robin Wiman, kreatör
Louise Moberg, kreatör
Daniel Wahlström, PR-specialist
Katrina Grönberg, planner
Produktionbolag kampanjfilm:
Molly Nutley & Rojda Sekersöz, regi
Johan Gabous, producent
Therese Pettersson och Eleonor Sager, exekutiva producenter
Lisen Kampf, produktionsledare
Hanna Kriisa, fotograf
Lisa Hultgren, kostym
Pia Wallin, scenograf
The Line, postproduktion
Jenny Stjernströmer Björk, Chief Content Officer, SF Studios