tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Polarbröd sänker ambitionsnivån i nytt reklamkoncept: ”Ett norrländskt sätt att se på världen”

Publicerad: 13 januari 2023, 12:45

Ostskivor. En bit gurka – eller nej förresten. Men ett glas Oboy. Så kan det se ut när en helt vanlig macka skapas, och det är just det som är i fokus i Polarbröds nya reklamkoncept. I en blinking till Masterchef-världen vill man hylla det enklaste i vardagen.

Ämnen i artikeln:

PolarbrödPerfect FoolsKampanjNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Polarbröd har jobbat med Perfect Fools i flera år. Det är två år sedan branden i Polarbageriet och mycket av kommunikationen har handlat om att komma tillbaka – men nu vill man gå vidare.

– Innan branden fokuserade vi mycket på att lyfta vårt hållbarhetsarbete. Något som är en del av vår företagssjäl och numera en hygienfaktor. Vi hoppas och tror att många vet att vi ligger i framkant där, med vår frysmetod och att vi hämtar el från egna vindkraftsparker, bland annat, säger Sophie Wassberg, marketing manager på Polarbröd.

LÄS MER: Fabriken brann ned – så bygger Polarbröd varumärke efter katastrofen: ”Grät och svettades tillsammans”

Det nya konceptet tar i stället ner allt till en grundnivå, att kunna njuta av en macka.

– Vi har länge levt i en orimlig prestationstid, där den som lagar mest ambitiös mat vinner. En middag ska gärna förberedas i dagar, en picknick är knappast värd att bjuda på om man inte har packat ner egenodlade rädisor och ärthummus. Och till och med något så enkelt som en smörgås ska samtiden krångla till med lagrade ostar och syrade grönsaker. Därför kändes det helt rätt att slå ett slag för den enkla mackan, säger Desiré Engström på Perfect Fools.

Konceptet hämtar som sagt visuell inspiration från världen av Masterchef och andra gourmet-koncept. Men man lyfter i stället fram den klassiska mikrade ostmackan, eller en macka med smör som doppas i Oboy. 

– Vi letade efter ett kommunikationskoncept och ett språk som känns som oss, på Polarbröd. Att inte krångla till saker i onödan är lite av ett norrländskt sätt att se på världen. Det behöver bara vara gott, helt enkelt. Och det är okej att bara ta en macka, medan man väntar, för att man är svinsugen eller ibland till och med i stället för middag. Dessutom känns det enkla extra aktuellt i tider av ekonomisk osäkerhet, säger Jenny Jeppsson, Marketing Area Manager på Polarbröd.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Marketing Manager: Sophie Wassberg

Marketing Area Manager: Jenny Jeppsson

Digital Manager: Sara Togstad Mörne

Art Director: Daniel Togstad Mörne

CEO: Karin Bodin

Creative Director Dallas: Johan Gustafsson

Arbetsgrupp Perfect Fools

Art Director: Jeremy Phang

Copywriter: Desiré Engström

Producent: Hanna Bradford

Projektledare: Maria Lundvall

Design Director: Mattias Mattisson

Designer: Evelina Lindahl

Byråproducent: Mattias Coldén och Johan Svensson, Always Frank

Regissör: Filip Nilsson

Musik: Darwood Music

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev