Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 20 November 2020, 12:42
Realityserien ”Ingripandepoliserna” är framtagen av myndighetens egen kommunikationsavdelning och ska locka fler unga till polisutbildningen.
Ämnen i artikeln:
PolisenPolisen har länge haft problem med att locka nya poliser i samma takt som de äldre slutar, en utveckling som de senaste åren dock börjat vända. En viktig del i det är naturligtvis att locka fler till polisutbildningen. När höstterminen startade stod hela 20 procent av utbildningens totalt 1020 platser tomma.
I ett försök att få fler unga att få upp ögonen för yrket satsar Polisen nu på en realityserie i sju avsnitt. Serien ”Ingripandepoliserna” kommer att sändas på myndighetens Instagram TV-kanal och leds bland annat av poliserna Hans och Carlos, en duo som har över 50 000 följare på Instagram.
– Att vara polis är det finaste man kan vara, säger Hans i ett pressmeddelande.
Tanken är att serien ska ge en bakom kulisserna-inblick i livet som polis. Målgruppen är de mellan 19 och 28.
– Vi vill fånga känslan av att vara polis och visa att det är ett roligt jobb trots att det är svåra uppgifter som man tvingas hantera. Det är ett viktigt uppdrag som vi tror att många kan lockas till om man får se mer av vad jobbet innebär bakom kulisserna, säger Lena Glennert, kommunikationsstrateg på polisen.
Serien startar på måndag 23 november och avsnitten kommer att kompletteras med Reels, inlägg och tillgång till chattar med poliserna. Marknadsföringen av serien kommer att ske på utomhustavlor, i bussar samt i digitala och sociala medier.
Carola Määttä, kommunikationsdirektör
Lena Glennert, kommunikationsstrateg
Jessica Svärd Bardwall, kommunikationsstrateg
Li Rodziewicz, videoproducent
Philip Ottoson, videoproducent
Maria Elmqvist, projektledare
Barbara Appelgren, produktionsledare
Nadia Jaber, pressekreterare
Lars Hedelin, film/fotograf
Björn Enström, kreatör/art director
Kajsa Öijerholm, kreatör/copywriter
Ämnen i artikeln:
Polisen