Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Polisförbundet valkampanjar mot ”bluewashing” – vill se mer fokus på kompetens

Publicerad: 16 juni 2022, 09:42

Det finns greenwashing, pinkwashing och sportswashing. Nu lanserar Reform Act och Polisförbundet begreppet bluewashing i en ny kampanj där polisers kompetens, och munkar, står i fokus.


Ämnen i artikeln:

PolisenReform ActNyheter

Inför höstens val är trygghet en av de största politiska frågorna. Regeringen har satt mål om 10 000 nya polisanställda till 2024, men även om myndigheten växer så är det inte främst poliser som rekryteras, utan civil personal. Det menar Polisförbundets kommunikationschef Jenny Engdahl-Westbratt.

– Förståelsen är också låg inom politiken för den polisiära kompetensen och dess nödvändighet för effektivitet och resultat i hela det brottsbekämpande uppdraget. Inför valet vill vi visa att den polisiära kompetensen inte kan ersättas, bara kompletteras. Allt annat är bara bluewashing, säger hon i ett pressmeddelande.

Så, med hjälp av donuts och munkar, som ofta används i nidbilder av poliser, har man nu tagit fram en kampanj tillsammans med Reform Act för att uppmärksamma detta och sätta bluewashing på dagordningen. 

– Munken är en blinkning till myten om att alla poliser gillar munkar. Den sätter kopplingen till polisyrket på ett lättsamt sätt, samtidigt är det ett oväntat visuellt grepp i sammanhanget. Dessutom är den runda formen tacksam att jobba med för att göra statistiken intressantare att titta på, säger Linus Nyström, art director på Reform Act.

Kampanjens center är hemsidan, där statistik och utmaningar presenteras tillsammans med tre åtgärder som Polisförbundet vill se införas: att polisutbildningen ska bli en högskoleutbildning, att yrkeslegitimation ska införas, och att polisiär titulatur ska återinföras. Det sistnämnda är ett system där kompetenser och befogenheter kopplas samman med olika titlar, något som Polisförbundet menar skulle göra myndighetens arbete effektivare, tydligare, och mer rättssäkert.

Kampanjen kommer att spridas nu under juni och juli månad, samt i augusti och september, i sociala kanaler.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Bild 1/3  Statistik från Polisförbundet. Bläddra vidare i bildspelet för mer.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

PolisenReform ActNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.