Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Porsche öppnar pop up på NK trots corona: ”Vill fortsätta driva och utveckla vår affär”

Publicerad: 18 Mars 2020, 11:01

Med start den här veckan slår Porsche i Stockholm upp portarna för en pop up i ljusgården på NK. För Resumé berättar märkeschefen varför varumärket väljer att genomföra aktiviteten trots att varuhuset avfolkas.


Ämnen i artikeln:

Berntzon BylundCoronavirusetPorsche

Sedan några dagar tillbaka finns Porsches helelektriska sportbilsmodell Porsche Taycan på samma plats där NK:s klassiska julgran brukar hänga. De besökare som tar sig till varuhuset kan nu se en enorm NK-påse dekorerad med en vit Porsche Taycan hänga dinglande ner från taket. På plats har även Porsche kommenderat personal shoppers som guidar besökare bland material, färger och tillval. De som vill har möjlighet att köpa den nya bilen på plats.

Taycan Pop Up Store har öppet hela veckan och görs i samarbete med NK. Kampanjen som är framtagen av Bertnzon Bylund sker i utvalda kanaler, även NK:s fysiska ytor och digitala mediekanaler används.

Porsches marknadsavdelning i Stockholm har planerat för lanseringen av Porsche Taycan redan sommaren 2019 och en pop up på NK har hela tiden varit en central del av strategin. 


Vilka överväganden gjorde ni i samband med att viruset blev en fråga?
– Många övervägande och svåra beslut där vi diskuterade frågor som kunders och medarbetares hälsa samt vad som är rätt för verksamheten och lanseringen av Porsche Taycan. Naturligtvis involverar vi personalen i frågor som till exempel bemanning. Utöver detta har vi support av en beredskapsgrupp på Din Bil som hjälper oss att riskbedöma samtliga events, resor med mera, säger Andreas Strid märkeschef för Porsche till Resumé.

– Vi tror det är viktigt, särskilt i tider som denna, att delar av det normala livet fortgår precis som vanligt och har gjort bedömningen att det här arrangemanget är på rätt sida av gränsen för vad som kan och bör göras i dagsläget.

Rädslan för coronaviruset göra att många håller sig borta från offentliga platser och knytpunkter som NK just nu. Andreas Strid understryker att eventet inte handlar om att få bilen såld. Aktiviteten handlar om att flytta Porsche och den helelektriska sportbilen till en plats som marknadsavdelningen vet är populär för Porsches målgrupp

– Trots en utmanande situation kommer denna aktivitet att bidra till något positivt då fler än vanligt kommer att få uppleva Porsche Taycan, dels live på NK men även via en bra spridning på sociala medier och besökarnas nätverk och omgivningar.

Varför anser du att det är viktigt att den här typen av aktiviteter inte ställs in?
Vi följer mycket tydliga riktlinjer och vidtagit försiktighetsåtgärder för att förebygga och säkerställa våra kunders och medarbetares hälsa, i de fall där vi känner oss trygga har vi som mål att fortsätta driva och utveckla vår affär framåt. Samarbetet med NK och vår Taycan Pop Up är ett bra exempel på detta.  

Hur lägger ni om planeringen för våren i stort?
– Vårt fokus kommande månader är att säkerställa kundens mobilitet genom att hålla våra anläggningar öppna. Som jag nämnde tidigare har vi vidtagit försiktighetsåtgärder och följer mycket tydliga riktlinjer. Vi vill att man som kund ska känna sig trygg när man besöker oss oavsett om man behöver hjälp med däckskifte, leverans av bil, service eller reparation.

Arbetsgrupp:

BerntzonBylund:

Martin Stadhammar, Creative Director / Copy

Dominic Pickard, Head of art

Beatrice Edling, Operativ projektledare

Joachim Berntzon, Projektledare

Julia Byström, Final art

 

Porsche i Stockholm:

Armin Hadzic, Kommunikationsansvarig

Andreas Strid, Märkeschef

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.