Kampanj
Positiva kulturkrockar när Zetas nostalgiska koncept porträtterar Sverige
Publicerad: 22 december 2022, 10:00
Hummingbirds varumärkesföljetong för Zeta firar åtta år med att skildra ett viktigt år i grundarens Fernando di Lucas liv.
De tre första filmerna om Fernando Di Luca utspelades i Italien. Den senaste reklamfilmen utspelar sig i Sverige och året 1971 – då Fernando nyss hade köpt in sin första lastpall med olja från Cremona och skapat sitt varumärke Zeta. Han gjorde det vid sidan av heltidsjobbet som hotellportier.
Det nya avsnittet ”Italia–Svezia 1971” tar oss med till ett hyreshus på Åsögatan i Stockholm. Italien ska möta Sverige i fotboll och Fernando har bjudit in några vänner.
– Vi introducerade vårt kommunikationskoncept ”Från en familj där mat är kärlek” redan 2014. Fram till nu har vi berättat episoder ur den italienska delen av Fernandos liv. Nu lyfter vi fram en scen från livet i Sverige, och skildrar en av alla de positiva kulturkrockar han har bidragit till, säger marknadschefen Eva Junevad i en kommentar
Bakom kampanjen står även denna gång hybridbyrån Hummingbirds i samarbetare med B-Reel och regissör Mikael Marcimain. Mediabyrå är Tre Kronor Media.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Kommunikationskoncept har också ökat försäljning och vunnit marknadsandelar i hyllan i den senaste mätningen från mediebyrån Tre Krononor media var köpintentionen uppe i över 70 procent.
– Det är det högsta resultat vi någonsin uppmätt för någon av våra kunder, säger Niclas Fröberg vd på Zetas mediebyrå Tre Kronor Media.
Arbetsgrupp
Zeta
Fernando Di Luca, Grundare
Christian Di Luca, Koncernchef
Eva Junevad, Marknadschef
Sophia Näessen, Projektledare
Susanna Hedengren, Digitala kanaler
Hummingbirds
Mia Nilsson, Projektledare
Anna Melin, Produktionsledare
Kim Saxberg, Strategiskt planner
Peder Westerberg, Creative Director
Mattias Jersild, Strategisk copywriter
Calle Hasselblad, Art director
Martin Olsson, Motion Designer
Oliver Hasselblad, Grafisk Formgivare
Patrik Zachrisson, Illustratör
Vera Doverdalen, SoMe specialist
Tre Kronor Media
Louise Jonsson, Planner
Niclas Fröberg, Trading och Strategi
Sabina Rosenblad, Planerare
Ioanna Pyrzas, Insight och analys
Jessica Larholm, SEM
Patrik Garpmo, Programmatic
Michel Romanos, Social
B-Reel
Mikael Marcimain, regissör
Rikard Åström, producent
Fotograf
Roland Persson, fotograf
Magnus Ragnvid, fotograf