Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Postnord tvättar varumärket i kampanj: ”Vi är inte bara fluffiga”

Publicerad: 14 december 2021, 12:14

Skärmdump från Postnords liveström.

Foto: Postnord

Postnord ville visa hur effektivt de hanterar paket och lade upp en liveström som annons på Sveriges största tidningssajter. Nu visar deras data hur många som tittade.
”Det blev den ’thumbstopper’ vi hade hoppats på”, säger Astrid Odell på Postnord.


Ämnen i artikeln:

PostnordKampanj

Svenska Posten förlorade sitt gamla namn och blev Postnord i en kritiserad merger med den danska motsvarigheten. Den utlovade effektiviteten och den förre ministern Maud Olofssons (C) löfte om nya marknadspositioner uteblev till stor del. Inte många år efter kom Kinakrisen där shoppingsugna svenskar chockade postsystemet oerhörda mängder paket från det stora landet i öst med billig frakt till följd av ett kryphål i det internationella postsystemet med rötter i 1800-talet.

De två stora händelserna naggade deras varumärke i kanten och bolaget betraktades som närmast opålitligt och inte den anrika institution som det en gång i tiden ansågs vara.

”Inte bara vara fluffiga”

Det ska det nu bli ändring på. Postnord ska, förutom att vara pålitliga, återigen associeras med pålitlighet. 

I en kampanj som lanserades den 6 december kunde läsare av några av landets största tidningar se i en liveström från PostNords egen pakethantering från Veddesta paketterminal. Livesändningen var en förlängning av varumärkeskampanjen ”En magisk jul”. 

– Vi ska vara en möjliggörare till mycket av det som hör julen till, klappar och julkort och paket. Samtidigt kände vi att vi ville föra själva leveransen i bevis och inte bara vara fluffiga och härliga som vi är i våra varumärkesfilmer, säger Astrid Odell, marknadschef på Postnord Sverige.

”Högt engagemang”

Nu släpper Postnord siffror från kampanjen den 6 december. 

Antalet som såg och sedan klickade på liveströmmen var 0,22 procent. Det låter som dåliga siffror men sett till annonser i allmänhet är det en ökning med 175 procent. I Sverige ligger medelvärdet på 0,08 procent. De som tittade och stannade upp på sajten för att titta på liveströmmen stannade i snitt 14 sekunder på desktop. Också det klart högre än snitttiden på fem sekunder. 

– Kampanjen har visat på ett högt engagemang, och liveannonsen har varit den ”thumb stopper” vi hoppades på. Vi såg en hög viewability, time in screen och en riktigt fin klickfrekvens. Vi hade också en kraftig trafiktillströmning till postnord.se, där man kunde läsa mer om hur vi rustar inför julhandeln och kunde fortsätta följa livesändningen, säger Astrid Odell.

Arbetsgrupp:

PostNord:

Astrid Odell, marknadschef

Johanna Benon, projektledare

Daniel Kulander Mantilla, grafisk formgivare

I samarbete med OMD, OTW och SeenThis

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

PostnordKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.