Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Preems första varumärkeskampanj med Åkestam Holst – vill flytta positionen

Publicerad: 3 oktober 2022, 10:11

Foto: Backteg Dani

I dag lanserar Preem kampanjen ”En bättre resa” som grundar sig i Preems strategiska inriktning att göra en storskalig omställning till 2035.

Ämnen i artikeln:

NyheterPreemÅkestam Holst

R

Redaktionen

red@resume.se


Konceptet ”En bättre resa” handlar om att Preem och samhället nu är på en resa mot en bättre, mer hållbar framtid. Under resans gång vill Preem även göra livet längs vägarna bättre, med satsningar på mer vattensnåla biltvättar, uppfräschade toaletter och godare kaffe.

– Vi ställer om vår verksamhet för att vi vill, kan och måste. Med ”En bättre resa” vill vi på ett intresseväckande sätt öka intresset och kunskapen för Preems omställning, säger Ulrica Bååthe, varumärkeschef på Preem, i ett pressmeddelande.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Preem har tidigare haft Forsman & Bodenfors som byråpartner men samarbetar sedan förra hösten med Åkestam Holst.

2020 kritiserades Preem från flera håll för greenwashing. Bland annat riktade Konsumentverket kritik mot deras reklamfilmer med Gunde Svan och Greenpeace anmälde Preem till Konsumentombudsmannen för native-kampanjen kring utbyggnaden av oljeraffinaderiet i Lysekil. 

I ett pressmeddelande vid byråbytet sa Ulrica Bååthe att de letat efter en samarbetspartner som kan förstå deras utmaningar och skapa stark kommunikation

Grunden till det nya konceptet är Preems strategiska inriktning, att ställa om verksamheten från traditionell oljeraffinering och drivmedelsförsäljning till en hållbar produktion och försäljning av förnybara biodrivmedel. Man satsar också stort på laddinfrastruktur och utvecklar nya produkter och tjänster för framtidens transportkunder.

Konceptet är framtaget i samarbete med Åkestam Holst samt andra delar av NoA. Den nya reklamfilmen rullas ut på Tv i dag ackompanjerat med synlighet i sociala medier, radio, digitala och tryckta annonser samt på Preems hemsida. Konceptet kommer även att synas på Preems stationer runtom i Sverige.

– Vi är glada över att konceptet äntligen kan rulla ut efter många, långa månaders arbete. Tillsammans med Åkestam Holst och övriga partners har vi skapat en kampanj som visar hur vi, på olika sätt, är en del av människors vardag, och hur våra ambitioner kan bidra till en bättre resa – för såväl konsumenter som företag, säger Ulrica Bååthe.

Involverade byråer i projektet

ÅkestamHolst/NOA

BKRY/NOA

Ignite/NOA

Bleck Film

Flickorna Larsson

Scream

MMX

Johan Harrysson/Blame Us

Yo Adrian

Spotlight

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev