Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 4 Maj 2020, 10:21
Pressbyrån slog ett slag för pressfriheten i samband med Världsdagen för Pressfrihet i går den 3 maj.
I år låg fokus på betydelsen av fungerande journalistik i coronatider, när världen behöver tillförlitlig information mer än på länge. Åkestam Holst tog fram en kampanj där budskapet var skrivet på munskydd av tidningspapper som symbol för vikten av fri press.
– Vi vill belysa den här viktiga frågan utifrån det krisläge världen befinner sig i. Och i just krislägen är en fungerande och trovärdig nyhetsrapportering av yttersta betydelse för att lindra skadorna. Coronapandemin har blottlagt bristerna inom pressfrihet runt om i världen och i vissa fall till och med försämrat den. Det ville vi kommunicera på ett rakt och tydligt sätt, Johan Landin, en av kreatörerna bakom kampanjen på Åkestam Holst i en kommentar.
Kopplingen till Pressbyrån är tydlig då kedjan sedan starten 1906 bidriagit till spridandet av det fria ordet i Sverige.
– Vi kommer alltid stå upp för pressfrihet, de är en del av vårt DNA. Genom bl.a. egna tidningståg, eget flygbolag för distribution och genomdrivande av lagändringar, har vi genom åren medverkat till att alla fått tillgång till dagsfärska nyheter och information. Nu i den här krisen är det viktigare än någonsin att vi står upp för och stöttar den opartiskt granskande journalistiken. Det är också därför som vi samarbetar med Reportrar utan Gränser, säger Lennart Schultz, kommunikationschef på Pressbyrån.
I dag, måndagen den 4 maj sänker Pressbyrån priset med 50% på all press och skänker dessutom delar av intäkterna till Reportrar utan Gränsers arbete för fri och oberoende press runtom i världen.
Kampanjen kommer att publiceras både digitalt och som helsidor och uppslag i bland annat DN, Aftonbladet, Sydsvenskan och Fokus.