Kampanj
Pressbyrån och Åkestam Holst kampanjar för pressfrihet
Publicerad: 3 maj 2022, 11:33
På Pressfrihetens dag sprider Pressbyrån och Åkestam Holst bilder som är obekväma för makthavare världen över. ”Vi har lagt ner en hel del tid och engagemang på bildurvalet för att landa rätt i ett både viktigt och känsligt ämne”, säger Erik Halkjær på Reportrar utan gränser.
I dag är Pressfrihetens dag, som instiftades 1993 av FN. Dagen till ära har Pressbyrån tillsammans med Åkestam Holst tagit fram en kampanj. Pressbyrån, som i dag främst är kända som kiosk, grundades 1906 av en grupp tidningsutgivare för att underlätta försäljningen av tidningar.
– Pressfrihet är långt ifrån normalt och makthavare runt om i världen tar sig rätten att censurera information. Att aktivt agera för press- och yttrandefrihet är något som ligger i vårt dna på Pressbyrån och ständigt en aktuell fråga. Därför uppmärksammar vi pressfrihetens dag och dessutom har vi halva priset på alla tidningar i våra butiker, där delar av intäkterna går direkt till Reportrar utan gränsers arbete för fri journalistik, säger Lennart Schultz, marknadschef på Pressbyrån och Reitan Convenience Sweden.
Samarbetet fortsätter även i år och med Schibsted som partner möjliggörs publicering i Aftonbladet och Svenska Dagbladets print och digitala utgåvor. Kampanjen belyser makthavares brott mot pressfriheten, som ofta drabbar fotojournalister, och idén utgår från en välkänd märkning i sociala medier som i vanliga fall varnar för bilder med känsligt innehåll.
– Genom att lyfta bilder som kanske inte är känsliga vid första anblick — men som uppenbarligen är det för makthavarna som stoppat fotograferna bakom — hoppas vi kunna skapa uppmärksamhet kring press- och yttrandefrihet, säger Ivan Trip, kreatör på Åkestam Holst.
– Om man tror på pressfrihet, fri och oberoende journalistik och mänskliga rättigheter är censur ingen bra grej. Därför är den här kampanjen så viktig. Vi har lagt ner en hel del tid och engagemang på bildurvalet för att landa rätt i ett både viktigt och känsligt ämne, säger Erik Halkjaer, ordförande för Reportrar utan gränser Sverige.
Kampanjen syns i print, på omslaget av Svenska dagbladet, på utomhustavlor och i sociala medier. Man har också placerat en speciell utomhustavla vid Ryska ambassaden, som kommentar på den rådande censuren kopplat till invasionskriget i Ukraina.
LÄS OCKSÅ: Svenska profiler utmålas som nazister i ryska annonser
Bild 1/4
Arbetsgrupp
Uppdragsgivare Pressbyrån/Reitan Convenience Sweden
Marknadschef: Lennart Schultz
Campaign Manager: Adrienne Heurlin
Content Manager: Gabriella Matheny
Reportrar utan gränser
Ordförande: Erik Halkjaer
Verksamhetsledare: Katarina Carlsson
Team Åkestam Holst NoA
Kreatörer: Linus Bronge & Ivan Trip
Planner: Patrik Lundberg
Produktionsledare: Bella Lagerquist
Client Lead: Lisa Voltaire
Produktionsbolag BKRY NoA
Digital Producer: Alex Picha
Web Developer: Kalle Peterz
Motion Designer: Eskil Lundberg
Mediapartner: Schibsted
Mediabyrå: Carat