Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Pressbyrån och Åkestam Holst kampanjar för pressfrihet

Publicerad: 3 maj 2022, 11:33

På Pressfrihetens dag sprider Pressbyrån och Åkestam Holst bilder som är obekväma för makthavare världen över. ”Vi har lagt ner en hel del tid och engagemang på bildurvalet för att landa rätt i ett både viktigt och känsligt ämne”, säger Erik Halkjær på Reportrar utan gränser.


Ämnen i artikeln:

Reportrar utan gränserÅkestam HolstPressbyrånNyheter

I dag är Pressfrihetens dag, som instiftades 1993 av FN. Dagen till ära har Pressbyrån tillsammans med Åkestam Holst tagit fram en kampanj. Pressbyrån, som i dag främst är kända som kiosk, grundades 1906 av en grupp tidningsutgivare för att underlätta försäljningen av tidningar.

– Pressfrihet är långt ifrån normalt och makthavare runt om i världen tar sig rätten att censurera information. Att aktivt agera för press- och yttrandefrihet är något som ligger i vårt dna på Pressbyrån och ständigt en aktuell fråga. Därför uppmärksammar vi pressfrihetens dag och dessutom har vi halva priset på alla tidningar i våra butiker, där delar av intäkterna går direkt till Reportrar utan gränsers arbete för fri journalistik, säger Lennart Schultz, marknadschef på Pressbyrån och Reitan Convenience Sweden.

Samarbetet fortsätter även i år och med Schibsted som partner möjliggörs publicering i Aftonbladet och Svenska Dagbladets print och digitala utgåvor. Kampanjen belyser makthavares brott mot pressfriheten, som ofta drabbar fotojournalister, och idén utgår från en välkänd märkning i sociala medier som i vanliga fall varnar för bilder med känsligt innehåll. 

– Genom att lyfta bilder som kanske inte är känsliga vid första anblick — men som uppenbarligen är det för makthavarna som stoppat fotograferna bakom — hoppas vi kunna skapa uppmärksamhet kring press- och yttrandefrihet, säger Ivan Trip, kreatör på Åkestam Holst.

– Om man tror på pressfrihet, fri och oberoende journalistik och mänskliga rättigheter är censur ingen bra grej. Därför är den här kampanjen så viktig. Vi har lagt ner en hel del tid och engagemang på bildurvalet för att landa rätt i ett både viktigt och känsligt ämne, säger Erik Halkjaer, ordförande för Reportrar utan gränser Sverige.

Kampanjen syns i print, på omslaget av Svenska dagbladet, på utomhustavlor och i sociala medier. Man har också placerat en speciell utomhustavla vid Ryska ambassaden, som kommentar på den rådande censuren kopplat till invasionskriget i Ukraina.

LÄS OCKSÅ: Svenska profiler utmålas som nazister i ryska annonser

Bild 1/4  

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare Pressbyrån/Reitan Convenience Sweden

Marknadschef: Lennart Schultz

Campaign Manager: Adrienne Heurlin

Content Manager: Gabriella Matheny

Reportrar utan gränser

Ordförande: Erik Halkjaer

Verksamhetsledare: Katarina Carlsson

Team Åkestam Holst NoA

Kreatörer: Linus Bronge & Ivan Trip

Planner: Patrik Lundberg

Produktionsledare: Bella Lagerquist

Client Lead: Lisa Voltaire

Produktionsbolag BKRY NoA

Digital Producer: Alex Picha

Web Developer: Kalle Peterz

Motion Designer: Eskil Lundberg

Mediapartner: Schibsted

Mediabyrå: Carat

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.