Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Prime och FTI gör bred insats för att motverka vabkaoset

Publicerad: 18 November 2020, 10:45

Med november blir vab-dagarna fler. Inte minst när restriktionerna nu blir hårdare. För att fylla tiden i hemmet med någonting meningsfullt aktiviteter lanserar Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI,) kampanjen ”Snorkul i Materialvärlden” tillsammans med Prime.


Ämnen i artikeln:

Prime

Vinern 2020 väntas bli något av ett rekordår när det kommer till vabbande. Så sent som under förmiddagen rapporterade SVT om personalbristen i flera regioner på grund av sjukfrånvaro och VAB. Det är också det som är huvudinsikten när FTI nu byggt ut Materialvärlden – ett pedagogiskt material för barn mellan 2 och 6 år. Initiativet är framtaget för att lära fler barn och föräldrar om återvinning.

Höstens uppdaterade version, ”Snorkul i Materialvärlden”, ska stötta alla vabbande föräldrar och deras snoriga barn. På sikt blir det också en utbildningsinsats gentemot en ny generation.

– Vi har tidigare riktat in oss på förskolorna och sett fantastiska resultat. Nu i vab-tider är det hemmen som är i fokus. När barnen måste vara hemma för minsta symtom så tror vi att det finns ganska många snoriga och pigga barn där hemma som behöver meningsfulla aktiviteter. Det vill vi ta till vara på samtidigt som vi hjälper familjer runt om i landet, säger Veronica Foberg Gustafsson i en kommentar.

Materialvärlden har en bred palett och omfattar animerade filmer, en låt som skrivits av artisten Marta Pettersson, en nyskriven barnbok, ett spel och en massa pyssel. För att nå ut till småbarnsföräldrarna görs också ett samarbete med hejhejvardag-illustratören och poddaren Louise Edlund Winblad som tillsammans med sina döttrar har testat materialet.

– Varken vab eller återvinning är särskilt kul men tillsammans är det en oväntad bra kombo. Med Snorkul-kampanjen vill vi göra vabbandet både enklare och roligare och samtidigt bidra till en bättre miljö. Ett exempel på att hållbarhetskommunikation inte alls behöver vara tråkig, säger Louise Moberg, creative director på Prime i en kommentar.

Materialvärlden lanserades 2018 som ett utbildningsmaterial om återvinning för förskolor och används i dagsläget av över 1000 förskolor. Materialvärlden finns på YouTube, Spotify, Instagram och på hemsidan.

Arbetsgrupp

Prime
Nadine Le Gros, Creative/Copywriter

Louise Moberg, Creative Director

Alex Zeeman, Motion Creative

Cecilia Anneling, projektledare

Sara Tidholm, projektledare

Reneé Loreenius, producent

Per Hansen, kundansvarig

Låtskrivare och producent, Marta Pettersson

Illustratör, Karolin Gu

Pr-byrå: Adersten&Norlin

Elin Norlin, kundansvarig och pr-strateg

Michelle Vistam, projektledare

FTI

Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef 

Malin Ryding, kommunikationsstrateg 

Jenny Brolin, webbansvarig kommunikatör 

Linda Ekelin, kommunikatör 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Prime

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.