Kampanj
Printkampanj ska få politiken att uppmärksamma mot mäns våld mot kvinnor
Publicerad: 6 september 2022, 11:58
Den nionde september hålls den stora slutdebatten bland partiledarna. Och trots att brott och straff och trygghet har varit centrala frågor i valrörelsen, har just mäns våld mot kvinnor inte tagit sig till strålkastarljuset. Det vill Unizon och Acne ändra på.
Varje år mördas i snitt 15 kvinnor av en man de har haft en relation med. I ett försök att uppmärksamma frågan går Acne och riksförbundet Unizon ut i kampanj i dagstidningar under parollen ”Dödsorsak: Kvinna”.
Unizon är ett riksförbund för 140 kvinnojourer, tjejjourer och ungdomsjourer som arbetar för ett jämställt samhälle utan våld genom att uppmana politiker, myndigheter och andra aktörer att ta sitt ansvar.
Kampanjen kommer att synas i Dagens Nyheter, Dagens industri, Expressen samt digitalt under tisdagen och onsdagen.
– Uppmärksamheten för denna fråga sker först efter att ett dödsfall väl inträffat. Engagemanget krävs året runt, alla dagar. Inte minst bland våra politiker, säger Olga Persson, förbundsordförande för Unizon, i ett pressmeddelande.
– Varje mördad kvinna är ett gigantiskt misslyckande för ett land som säger sig ha målsättningen att mäns våld mot kvinnor ska upphöra. Det är dags att alla våra politiker tar mäns våld mot kvinnor på allvar.
Arbetsgrupp
Unizon
Olga Persson, förbundsordförande
Rebecka Andersson, generalsekreterare
Nina Ljungberg, pressekreterare
Henny Bucht, kommunikatör
Acne
Hanna Björk, Creative Director
Hanna Eriksson Wiita, Art Director
Joakim Lingström, Copywriter
Henrik Åkerberg, Final Art
Niclas Bergström, Account Director
Scream
Daniel Ahlstrand
Annelie Elfqvist