Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Pripps Blå släpper ny öl med retroinspirerad kampanj

Publicerad: 19 februari 2021, 09:21

Foto: Press

Med en fot i samtiden och en fot i historien lanserar Pripps Blå nu sin första alkoholfria öl. Bakom den retroinspirerade kampanjen står WDW Creative.


Ämnen i artikeln:

Pripps BlåWDW Creative

När Pripps Blå nu lanserar sin första alkoholfria öl är det med en blinkning till 1950-talet, då ölen först nådde de svenska butikshyllorna. Varumärket hette från början Pripps Export, då starköl under en period hade varit förbjudet att säljas i Sverige. Svenskarna började dock i folkmun att kalla ölen för Pripps Blå, efter burkens färg. Inte förrän på 1970-talet lanserades dock en mellanölsvariant som fick det officiella namnet Pripps Blå. 

Kampanjen är framtagen tillsammans med reklam- och designbyrån WDW Creative. De har tidigare jobbat med ölvarumärken som Nya Carnegiebryggeriet och 1664. 

– För att knyta an till den tiden när Pripps först lanserades ville vi skapa en klassisk modeplåtning med mycket retrokänsla och igenkänning från 50-talet och där vi visar upp de lättsamma tillfällen där Pripps Blå gör sig bäst. För att skapa en spänst i manéret har vi valt att inte vara helt tillbakablickande utan använda oss av anakronismer där moderna föremål har fått ta plats i bilderna, som padel-racket och trådlösa lurar. Det gör att vi förstärker känslan av att Pripps Blå har en fot i samtiden och en i historien, säger Jon Bergsman, creative director, WDW Creative.

Kampanjen rullar ut i februari och kommer synas i sociala meder, display och print.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: Johan Kikas, Marknadschef alkoholfri öl, Carlsberg Sverige

Kundansvarig projektledare: Camilla Heurlin, WDW

CD: Jon Bergsman, WDW

Copy: Marcus Bellafesta, WDW

Produktionsledare: Fanny Axelsson, WDW

Fotograf: Andreas Johnsson, Agent Bauer

Stylist: Sara Sadeghi, Agent Bauer

Hår & Make: Helene Borg, Agent Bauer

Mediebyrå: Initiative

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Pripps BlåWDW Creative

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.