Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

”Probably not the best beer...” – positiva reaktioner på Carlsbergs omtag

Publicerad: 3 Mars 2020, 10:25

Vikande försäljningssiffror fick Carlsberg i Storbritannien att erkänna att de var inne på fel spår. Ett år efter den ambitiösa omställningen visar det sig att siffrorna börjar vända.


Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Efter att i flera år sett vikande försäljningssiffror på den brittiska marknaden valde Carlsberg för ett år sedan att lansera en helt ny strategi. Varumärket uppdaterade smaken på sin öl, uppdaterade förpackningarna, uppdaterade ölglasen och sjösatte en ny marknadsföringsstrategi byggd kring copyn ”Probably not the best beer in the world” med målet att göra varumärket lite mer premium. Kampanjen utsågs av brittiska branschtidningen Marketing Week till 2019 års bästa.

När ölvarumärket nu presenterar den andra delen av kampanjen offentliggör de även en del siffror kring försäljningsutvecklingen det senaste året. Sedan det nya receptet, förpackningarna och kampanjen lanserades har Carlsberg sett en ”betydande” ökning av försäljningen i barer och att fler barbesökare har testat Carlsberg för första gången. Intressant nog fortsätter nedgången bland de som genom butiksköp testar ölen för första gången.

Siffrorna visar även att de som testat ”nya” Carlsberg är mer benägna att dricka den igen eller ha den som förstaval. Konsumtionsfrekvensen har också visat en statistiskt säkerställd ökning.

– Generellt är vi nöjda med hur saker och ting utvecklats det senaste året men vi har fortfarande mycket jobb kvar att göra. Vissa saker har gått bättre än vi trodde medan andra gått sämre men vi jobbar konstant med att uppdatera marknadsföringen för att allting ska fungera så bra som möjligt, säger Liam Newton, vice-president på Carlsberg UK till Marketing week.

De områden där Carlsberg inte lyckats är enligt Liam Newton förpackningarna och förpackningskommunikationen.

– Vi är två år in i det här projektet som har som mål att öka antalet som testar Carlsberg och öka kännedomen. Vi vet att när kunderna dricker Carlsberg, speciellt i ett glas, förändras deras uppfattning av Carlsberg till det bättre.

De nya enheterna, framtagna av Fond7, har premiär senare under kvällen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.