Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Pruttar på julaftonsmiddan – ska göra oss mer medvetna om utsläpp

Publicerad: 29 november 2021, 12:37

Idag lanserar logistikföretaget Bring sin julkampanj med fokus på små lokala utsläpp. I filmen ser vi en man fira jul hos fästmöns familj. Med magen full av brysselkål, skinka och prinskorv har han svårt att kontrollera sina egna utsläpp.


Ämnen i artikeln:

Giants & ToysJulkampanj

Bring har tagit fram en hållbarhetskampanj som knappast kan anses falla inom ramen för den klimatkommunikation som vi tagits fram på senare år när klimatfrågan har blivit en alltmer central del av många bolags strategi.

I reklamfilmen, som ska lyfta Brings fossilfria leveranser till storstäderna, står väldigt lokala utsläpp i fokus. Och hur svåra de kan vara att kontrollera.  Med filmen vill Bring få fler att tänka till lite extra kring vad de själva kan göra för att skapa en mer hållbar jul. Där paketleveranser är en del.

I reklamfilmen får vi följa en något nervös ung man som försöker orientera sig under ett julfirande hos sin partners familj. I mitten av filmen skruvas tempot upp och mannen fyller på sin tallrik från julbordet gång efter annan. Till slut kan han inte hålla sig längre och lägger av en brakare under den sittande middagen. Ganska snart börjar familjens matriark skratta, och de andra gästerna följer med, mannen kan andas ut. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.


Reklamfilmen är framtagen av den norska reklambyrån POL (som även ligger bakom norska Postens uppmärksammade julfilm tillsammans med B-Reel Films –  When Harry met Santa). Produktionsbolaget bakom Brings julfilm är Giants & Toys med Henrik Sundgren i spetsen

”Bring tar sitt miljöarbete på allvar och levererar idag fossilfritt i de största svenska städerna. Men att ta något på allvar behöver inte nödvändigtvis betyda att det inte går att kommunicera om det med hjälp av humor. För alla dina utsläpp kan du kanske inte styra över - men en liten handling kan vara en god start”, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

– Det är många små förändringar som tillsammans ger stora fördelar. Med vår julfilm hoppas vi ge fler en tro på att vi kan förändra saker - tillsammans. Och vi hoppas såklart på lite fniss i stugorna, säger Gisela Björkgren, marknadsansvarig för konsumentkommunikation på Bring i en kommentar.

Filmen kommer att rulla med start i veckan till och med den 28 december på tv (både digitalt och linjärt), DOOH, på sociala medier, digitalt, och som bioreklam.

– Vi har alla hört talas om växthusgaser, men väldigt få har sett eller känt det nära kroppen. Växthusgaser kan vara lite svårt att förstå sig på. Vi var tvungna att översätta utsläppen till något som är verkligt och som vi alla har en relation till. För en brakare har också ett miljöavtryck, kommenterar Marius Hanstad, copywriter på POL.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Giants & ToysJulkampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.