Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Rädda Barnen kampanjar för barnens rätt i oroliga tider 

Publicerad: 2 April 2020, 08:08

Rädda Barnens uppdrag, att skydda barnen som har det svårast har blivit mer påtagligt under coronakrisen. Tillsammans med B-Reel har kampanjen ”Rädda Barnen pausar inte” tagits fram för att möta barns oro och engagera givare.


Ämnen i artikeln:

Rädda BarnenCoronavirusetB-Reel

Rädda Barnens kampanj som lanserades i förra veckan handlar dels om att skapa hjälp för barn i det akuta skedet och dels om att få företag och privata givare att agera mot de långsiktiga konsekvenserna i samhället. 


– Coronakrisen är ett akut och allvarligt hot mot barns trygghet och skydd. Barn som sedan tidigare är i en utsatt situation på grund av till exempel allvarliga konflikter, psykiska och fysiska sjukdomar, missbruk eller svåra ekonomiska förhållanden – deras behov pausar inte. Vi har redan börjat se konsekvenserna och vi måste därför agera snabbt och uthålligt. Tusentals barn i Sverige är beroende av samhällets skydd, säger Caroline Thunved, kommunikations- och insamlingschef på Rädda Barnen i en kommentar.  

Kampanjen ”Rädda Barnen pausar inte” har tagits fram på kort tid tillsammans med den nya byråpartnern B-Reel för att snabbt nå ut brett till makthavare, företag, privata givare och den breda allmänheten. Annonserna syntes under förra veckan i dagspress och i veckan fortsätter kampanjen utomhus och digitalt, parallellt med att Rädda Barnens direkta insatser och kommunikation mot de som jobbar eller lever med barn intensifieras. 

– Vi sprang rakt från pitchvinst och knappt påbörjat strategiarbete in i helt nya förutsättningar där vi alla fick ställa om snabbt och fokusera på att lösa den viktigaste uppgiften här och nu. Från brief till färdig annons på tre arbetsdagar, och nu en vecka senare har ett helt koncept och en integrerad kampanj växt fram och rullar ut, säger Mimmi Jostell, kreatör på B-Reel i en kommentar.  

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.