Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Rädda Barnen satsar på AR i julkampanjen

Publicerad: 10 december 2021, 09:57

Strumpor med kameler som väcks till liv framför dig i vardagsrummet. Det är ett av de nya virtuella tillskotten av gåvobevis i Rädda Barnens julklappsshop.


Ämnen i artikeln:

Rädda BarnenWikberg&Frisk

I har Rädda Barnen valt att utmana det traditionella formatet för gåvobevis och gör det roligare att ge goda klappar genom att introducera AR-gåvor – virtuella klappar som kan upplevas i 3D via mobilen. Augmented reality, är ett växande fenomen i sociala medier, där man förstärker verkligheten med animationer eller grafik genom mobilkameran. Tanken är att gåvorna ska symbolisera olika delar av Rädda Barnens verksamhet som en del av årets julkampanj ”Framtiden kan inte vänta”. 

– Efter ett oerhört turbulent 2021 har goda klappar aldrig varit viktigare, och vi tror och hoppas att våra AR-klappar kan göra det lite lättare att prata om svåra frågor. Det här är ett helt nytt grepp kring gåvobevis som vi tror är viktigt både för våra befintliga givare men också för nya givare. Barns framtid är en fråga som vi alla behöver ta ansvar för, kommenterar Caroline Thunved, kommunikation- och insamlingschef på Rädda Barnen i ett pressmeddelande. 

Det finns fyra olika AR-gåvor att välja bland som kostar från 99 – 249 kr. Bland de mjuka klapparna finns en trygghetströja, designad av Bea Åkerlund, som ger mottagaren en kram, ett par kunskapsstrumpor med kamelmotiv och ett par hjälpande händer i hjälpande vantar som visar att du inte är ensam. Dessutom finns en kokbok med livsviktig näring som får barn att växa. Klapparna har utvecklats av B-Reel.

– Vi vill öka incitamentet att ge goda klappar i form av gåvobevis. Det här är på sätt och vis en kategori som inte utvecklats så mycket, och eftersom givandet är helt avgörande för att vi ska kunna hjälpa barn ser vi detta som ett sätt att driva insamling på ett nytt, mer interaktivt sätt. Här skapar vi förutsättningar för både den som ger och den som får att umgås kring en gåva som gör riktigt stor skillnad, kommenterar Oskar Engman, kreatör på B-Reel. 

Arbetsgrupp

Rädda Barnen

Caroline Thunved, Kommunikations- och insamlingschef

Henny Moor, Projektledare Marknad

Åsa Bohman, Affärsansvarig Månadsgivare Marknad

Cristina Gonzales Ponz, Redaktionschef


Leadbyrå: B-Reel

Copywriter: Oskar Engman

Copywriter: Per Forssberg

Senior Art Director: Mårten Hedbom

Designer: Lisa Nyberg

Motion Designer: Peter Holtze

Brand Director: Maja Beckman

Brand Manager: Eric Ståhl

Brand Manager: Ewa Staël von Holstein

Strategist: Andrea Dahlbäck

Motion Designer: Andreas Godwin

Director of Innovation: Lars Bjurman

Projektledare samarbeten: Rebecca Lidh Faijersson


Mediebyrå: Wavemaker

Global digital byrå: Valtech

PR-byrå: Wikberg&Frisk

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Rädda BarnenWikberg&Frisk

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.