Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Radical slacktivism kan rädda världen, enligt ny kampanj från Karma

Publicerad: 1 oktober 2021, 10:11

Om matsvinnet, som står för 6 procent av utsläppta växthusgaser, minskades hade vi enkelt kunnat nå 2-gradersmålet. Det menar Karma, som i sin nya kampanj vill visa att det inte krävs mer än att äta mat för att vara med i klimatkampen.


Ämnen i artikeln:

House of Radon

Att beställa mat kan också vara en del i kampen mot klimatförändringarna. Det menar Karma i sin nya kampanj, ”Radical Slacktivism”. Kampanjen har utvecklats tillsammans med House of Radon och är förutom reklamkampanjen en del av en större rebranding av Karma. Kampanjen kommer synas utomhus och på sociala medier. 

I ett pressmeddelande skriver Karma att det är lätt att dribbla bort sig själv när det kommer till klimatfrågan. Långa rapporter och svåra utsläppsregler gör att vanliga människor inte gör någonting. Enligt Livsmedelsverket så slängs en tredjedel av den mat som produceras. Karmas affärsmodell ger konsumenter chansen att köpa mat som butiker eller restauranger annars skulle sälja till ett rabatterat pris. 

– Att lösa matsvinnsfrågan skulle vara tillräckligt för att möta 2-gradersmålet och vi ser att vi har en möjlighet att visa människor att det också kan vara enkelt att göra skillnad. Att kunna lösa vår tids mest kritiska samhällsfråga genom att njuta av god mat är så självklart att det förtjänar en egen klimatrörelse, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren som är vd och medgrundare på Karma.

– Det är en ynnest att få jobba med Karma. Med tryggheten som kommer med en både viktig och briljant produkt vågade Karma skala bort alla onödiga lager som ofta kan leta sig in i koncept. Kvar hade vi en självklar och väldigt mänsklig kärna. Genvägen. Den är så klart värd en rörelse i sig! säger Magnus Klang, creative director på House of Radon i pressmeddelandet.

Sammanlagt uppskattar Livsmedelsverket att det slängs ungefär 37 kilo ätbar mat och dryck per person och år i Sverige. 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

House of Radon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.